Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKobberstad, Nils
dc.contributor.authorEriksen, Johanne Sunde
dc.contributor.authorWirgenes, Maren Cecilie
dc.date.accessioned2019-08-23T14:10:48Z
dc.date.available2019-08-23T14:10:48Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610480
dc.description.abstractBacheloroppgaven utreder alternativer for omlegging av E6 forbi Harran tettsted. Harran er et lite tettsted i Grong kommune, og i 2012 - 2014 ble det utført arbeid på vegstrekningen. Vegen ble omlagt nord i området, Nes bru ble bygget over Namsen og det ble gjort flere tiltak langs strekningen. Det har gjentatte ganger blitt diskutert om det er ønskelig at E6 skal gå gjennom sentrum av tettstedet, eller om den skal flyttes utenfor. I den sammenheng er betydningen E6 har for Harran et viktig argument for å beholde vegen gjennom sentrum av tettstedet. I denne oppgaven blir det sett på mulighetene for å legge E6 på utsiden av Harran, og samtidig hvilke konsekvenser dette vil få for tettstedet. For å få en bredere forståelse av tettstedet Harran er det gjennomført en beskrivelse av dagens situasjon i planområdet. På bakgrunn av analysen ble det laget et sonekart som illustrerer grunnforhold, bygninger og naturverdier. Ved bruk av dataverktøyet AutoCAD blir sonekartet brukt for å utvikle ulike forslag til omlegging av E6. Programmet brukes sammen med Novapoint for å modellere de ulike veglinjene i prosjektoppgaven. Oppgaven vil ta for seg et tema innenfor innovasjon. Temaet er intelligente transportsystemer (ITS), og handler om hvordan transportsektor kan ta i bruk smarte og digitale løsninger. En endring i infrastrukturen i Harran kan få både positive og negative konsekvenser for tettstedet, spesielt for næringslivet, turismen og beboerne. For å få frem betydningen en omlegging kan medføre vil det diskuteres rundt tettstedsproblematikken. Diskusjonen vil også komme med synspunkt fra blant annet Grong kommune, Harran Kro og Harran Camping. Det er utredet fem ulike traseforslag for omlegging av E6 forbi Harran. For å anbefale en veglinje til videre prosjektering blir det gjennomført en forenklet konsekvensutredning av vegtraseene. De prissatte og ikke-prissatte konsekvensene for hver av traseene blir satt opp mot hverandre og sammenlignet. Etter gjennomført konsekvensutredning og vurdering av planområdet blir alternativ 1 og 5 valgt for videre drøfting og tegning i Novapoint. Veglinjen blir dimensjonert og kontrollert etter krav som stilles i håndbøkene til Statens Vegvesen. For endelig traseløsning er dimensjoneringsklasse H3 valgt. Vegen har en bredde på 8,5 meter med fartsgrense på 90 km/t. Alternativ 1 blir til slutt valgt som endelig løsning for omlegging av E6 forbi Harran. Traseen har lavest anleggskostnader og er en av de korteste strekningene. Vegen kobler seg i tillegg på eksisterende Nes bru, som ble bygget i 2012 - 2014. Veglinjen har god kurvatur, og der veglinjen er spesielt synlig for omgivelsene ligger den relativt lavt i terrenget. Selv om alternativet vil medføre negative konsekvenser, er dette mulig å redusere ved å gjennomføre tiltak.
dc.description.abstractThe bachelor`s thesis will discuss alternatives for remodeling of E6 along Harran village. Harran is a small town in Grong municipality, and in 2012 – 2014 work was done on the highway. E6 was remodelled north in the area, Nes bridge was built across Namsen and several measures was done along with the road alignment. With repeatedly opportunities discussion has been made if E6 should still go through the centre of Harran or be moved out of the village. An important argument to retain the road through the village is to see the importance of the highway to Harran. In this thesis the possibilities to move E6 out of Harran will be looked closer to and the consequences will be discussed. To get a better understanding of Harran village a formal description of today’s situation on the area has been made. Based on the description a map was made in AutoCAD to illustrate different zones. The map was used as a tool to generate different alternatives for remodeling of E6. Together with Novapoint the software tools have been used to generate the road alignments. There will be a chapter about innovation in the bachelor`s thesis. Intelligent transport systems (ITS) will be discussed, and how the transport sector can use smart and digital solutions. Changes in the infrastructure can cause both positive and negative consequences for Harran, especially for business activities, tourism and the residents. To get a better understanding of what the changes can mean to Harran, discussions around urban issues will be made. Among other things, the discussion will be seen from a point of view of Grong council, Harran Kro and Harran Camping. It has been made five different road alignments to remodel E6 along Harran. To recommend one road alignment for further engineering, a simplified impact assessment has been done for each alternative. Monetary and non-monetary consequences for each alignment will be compared. As a result, from the impact assessment and analysis of the area, alternative 1 and 5 is chosen for further discussion and drawing in Novapoint. Statens vegensen`s manuals have been used to maintain the requirements for dimensioning of the road alignment. The road has dimension class H3 with 8,5 meters road width and a speed limit of 90 km/t. Alternative 1 is chosen for further engineering. The road alignment has lowest construction costs and is one of the roads with the shortest distances. In addition to this the road connects to existing Nes bridge, build in 2012 – 2014. In areas where the road alignment is visible for the surroundings it`s situated low in the terrain. A slight curvature makes the road comfortable and road-safe. Although the road alignment will cause some negative consequences, it’s possible to reduce this with simple measures.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUtredning av alternativer for omlegging av E6 forbi Harran tettsted, inkludert en forenklet konsekvensutredning
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel