Utredning av alternativer for omlegging av E6 forbi Harran tettsted, inkludert en forenklet konsekvensutredning
Abstract
Bacheloroppgaven utreder alternativer for omlegging av E6 forbi Harran tettsted. Harran er etlite tettsted i Grong kommune, og i 2012 - 2014 ble det utført arbeid på vegstrekningen. Vegenble omlagt nord i området, Nes bru ble bygget over Namsen og det ble gjort flere tiltak langsstrekningen. Det har gjentatte ganger blitt diskutert om det er ønskelig at E6 skal gå gjennomsentrum av tettstedet, eller om den skal flyttes utenfor. I den sammenheng er betydningen E6har for Harran et viktig argument for å beholde vegen gjennom sentrum av tettstedet. I denneoppgaven blir det sett på mulighetene for å legge E6 på utsiden av Harran, og samtidig hvilkekonsekvenser dette vil få for tettstedet.
For å få en bredere forståelse av tettstedet Harran er det gjennomført en beskrivelse av dagenssituasjon i planområdet. På bakgrunn av analysen ble det laget et sonekart som illustrerergrunnforhold, bygninger og naturverdier. Ved bruk av dataverktøyet AutoCAD blir sonekartetbrukt for å utvikle ulike forslag til omlegging av E6. Programmet brukes sammen medNovapoint for å modellere de ulike veglinjene i prosjektoppgaven. Oppgaven vil ta for seg ettema innenfor innovasjon. Temaet er intelligente transportsystemer (ITS), og handler omhvordan transportsektor kan ta i bruk smarte og digitale løsninger.
En endring i infrastrukturen i Harran kan få både positive og negative konsekvenser fortettstedet, spesielt for næringslivet, turismen og beboerne. For å få frem betydningen enomlegging kan medføre vil det diskuteres rundt tettstedsproblematikken. Diskusjonen vil ogsåkomme med synspunkt fra blant annet Grong kommune, Harran Kro og Harran Camping.
Det er utredet fem ulike traseforslag for omlegging av E6 forbi Harran. For å anbefale enveglinje til videre prosjektering blir det gjennomført en forenklet konsekvensutredning avvegtraseene. De prissatte og ikke-prissatte konsekvensene for hver av traseene blir satt opp mothverandre og sammenlignet. Etter gjennomført konsekvensutredning og vurdering avplanområdet blir alternativ 1 og 5 valgt for videre drøfting og tegning i Novapoint.
Veglinjen blir dimensjonert og kontrollert etter krav som stilles i håndbøkene til StatensVegvesen. For endelig traseløsning er dimensjoneringsklasse H3 valgt. Vegen har en bredde på8,5 meter med fartsgrense på 90 km/t. Alternativ 1 blir til slutt valgt som endelig løsning foromlegging av E6 forbi Harran. Traseen har lavest anleggskostnader og er en av de kortestestrekningene. Vegen kobler seg i tillegg på eksisterende Nes bru, som ble bygget i 2012 - 2014.Veglinjen har god kurvatur, og der veglinjen er spesielt synlig for omgivelsene ligger denrelativt lavt i terrenget. Selv om alternativet vil medføre negative konsekvenser, er dette mulig åredusere ved å gjennomføre tiltak. The bachelor`s thesis will discuss alternatives for remodeling of E6 along Harran village.Harran is a small town in Grong municipality, and in 2012 – 2014 work was done on thehighway. E6 was remodelled north in the area, Nes bridge was built across Namsen and severalmeasures was done along with the road alignment. With repeatedly opportunities discussion hasbeen made if E6 should still go through the centre of Harran or be moved out of the village. Animportant argument to retain the road through the village is to see the importance of thehighway to Harran. In this thesis the possibilities to move E6 out of Harran will be lookedcloser to and the consequences will be discussed.
To get a better understanding of Harran village a formal description of today’s situation on thearea has been made. Based on the description a map was made in AutoCAD to illustratedifferent zones. The map was used as a tool to generate different alternatives for remodeling ofE6. Together with Novapoint the software tools have been used to generate the road alignments.There will be a chapter about innovation in the bachelor`s thesis. Intelligent transport systems(ITS) will be discussed, and how the transport sector can use smart and digital solutions.
Changes in the infrastructure can cause both positive and negative consequences for Harran,especially for business activities, tourism and the residents. To get a better understanding ofwhat the changes can mean to Harran, discussions around urban issues will be made. Amongother things, the discussion will be seen from a point of view of Grong council, Harran Kro andHarran Camping.
It has been made five different road alignments to remodel E6 along Harran. To recommendone road alignment for further engineering, a simplified impact assessment has been done foreach alternative. Monetary and non-monetary consequences for each alignment will becompared. As a result, from the impact assessment and analysis of the area, alternative 1 and 5is chosen for further discussion and drawing in Novapoint.
Statens vegensen`s manuals have been used to maintain the requirements for dimensioning ofthe road alignment. The road has dimension class H3 with 8,5 meters road width and a speedlimit of 90 km/t. Alternative 1 is chosen for further engineering. The road alignment has lowestconstruction costs and is one of the roads with the shortest distances. In addition to this the roadconnects to existing Nes bridge, build in 2012 – 2014. In areas where the road alignment isvisible for the surroundings it`s situated low in the terrain. A slight curvature makes the roadcomfortable and road-safe. Although the road alignment will cause some negativeconsequences, it’s possible to reduce this with simple measures.