Hatytringer i samfunnsfag - et langsiktig holdningsarbeid og brannslukking
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610422Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3821]
Sammendrag
De siste årene har det blitt satt mer fokus på hatytringer i skolen, og hvor skadelig dette kanvære. Forebyggende arbeid mot hatytringer i samfunnsfag har blitt forsket lite på, og dette ernoe av bakgrunnen for dette masterprosjektet. Denne oppgaven ser på hvordansamfunnsfagslærere på ungdomskolen forebygger hatytringer i klasserommet. Dembra er etprosjekt som har satt fokus på hatytringer i skolen. Jeg har i den forbindelse også undersøkthvilken effekt dette prosjektet har med tanke på å forebygge hatytringer i samfunnsfag. I denneundersøkelsen har jeg brukt kvalitativ metode, og intervjuet åtte samfunnsfagslærere påungdomstrinnet i Trøndelag fylke. Fire av disse informantene er tilknyttet dembra-prosjektet.Masterprosjektets problemstilling er: Hvordan forebygger samfunnsfagslærere påungdomstrinnet hatytringer i klasserommet?
Det har i tillegg blitt utarbeidet fire forskningsspørsmål for å besvare problemstillingen:1. Hvilken type hatytringer er samfunnsfagslærerne opptatt av?2. På hvilken måte snakker samfunnsfagslærerne om det flerkulturelle samfunnet, og«oss» og «dem» i det forebyggende arbeidet mot hatytringer?3. Hvordan brukes menneskerettigheter i det forebyggende arbeidet mot hatytringer, ogytringsfrihetens grenser?4. Hvordan har dembra-prosjektet påvirket arbeidet mot hatytringer hossamfunnsfagslærerne?
Studien viser i all hovedsak at det er varierende hva samfunnsfagslærerne legger vekt på nårde skal forebygge hatytringer i klasserommet. Dette tyder på at det forebyggende arbeidet mothatytringer ikke har en tydelig plass i samfunnsfagundervisningen. Mens noen av lærerneforetrekker å bruke mest tid på det flerkulturelle samfunnet for å belyse hatytringer, velgerandre å se på menneskerettigheter. Unisont for alle samfunnsfagslærerne er bruk av samtale isamfunnsfagundervisningen for å forebygge hatytringer i klasserommet. Diskusjon ble brukthyppigst for å sette søkelys på hatytringer. Etter denne studien ser jeg i aller høyeste gradhvilken verdi det er å utarbeide tydelige retningslinjer for hvordan man kan brukesamfunnsfag til å forebygge at hatytringer i skolen oppstår. Dembra-prosjektet har også hattvarierende virkning på lærerne i det forebyggende arbeidet. De fleste lærerne forteller at deser prosjektets potensiale, men på grunn av lite informasjon og tid blir det i brukt i mindregrad. In recent years the focus on hate speech in schools have increased, and how harmful this canbe. Research of preventive work against hate utterances in social studies is limited, which ispart of the reason for this master project. This paper focuses on how social study teachers insecondary school prevents hate utterances in the classroom. Dembra is a project which hasincreased the focus on hate speech in schools. Based on that, I have examined which effect thisproject has regarding work on preventing hate speech in social studies. In this research I haveused a qualitative method and interviewed eight social study teachers in secondary schools inTrøndelag fylke. Four of these teachers are related to the Dembra project. The research questionfor this master project is: How does social study teachers prevent hate speech in the classroomin secondary schools?
Four additional research questions have been developed to assist in answering the main researchquestion:1. What kind of hate speech concerns social study teachers the most?2. How does social study teachers discuss the multicultural society, and “us” and “them”in preventive work against hate speech?3. In what way are human rights applied in the preventive work against hate speech, andlimits regarding freedom of speech?4. In what way has the Dembra project affected work against hate speech among socialstudy teachers?
The study mainly shows that it may vary what social science teachers emphasize whenpreventing hate speech in the classroom. This shows that preventative work against hate speechdoes not have a clear place in the social science education. While some of the teachers preferto use most of their time on the multi-cultural society to showcase hate utterances, others chooseto showcase human rights. Common for every social science teacher is the usage ofconversation in the social science education to prevent hate utterances in the classroom.Discussion was most commonly used to showcase hate speech. After this study, I see that it hasgreat value to develop guidelines for how to use social studies to prevent hate speech to appearin school. The Dembra-project have also had variating effect on the teachers in the preventativework. Most teachers say that they see the projects potential, but because of lack of informationand time it is used to a lesser extent.