• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hatytringer i samfunnsfag - et langsiktig holdningsarbeid og brannslukking

Nybø, Malene Luise Langelandsvik
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:2396646.pdf (7.581Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2610422
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [3989]
Abstract
De siste årene har det blitt satt mer fokus på hatytringer i skolen, og hvor skadelig dette kan

være. Forebyggende arbeid mot hatytringer i samfunnsfag har blitt forsket lite på, og dette er

noe av bakgrunnen for dette masterprosjektet. Denne oppgaven ser på hvordan

samfunnsfagslærere på ungdomskolen forebygger hatytringer i klasserommet. Dembra er et

prosjekt som har satt fokus på hatytringer i skolen. Jeg har i den forbindelse også undersøkt

hvilken effekt dette prosjektet har med tanke på å forebygge hatytringer i samfunnsfag. I denne

undersøkelsen har jeg brukt kvalitativ metode, og intervjuet åtte samfunnsfagslærere på

ungdomstrinnet i Trøndelag fylke. Fire av disse informantene er tilknyttet dembra-prosjektet.

Masterprosjektets problemstilling er: Hvordan forebygger samfunnsfagslærere på

ungdomstrinnet hatytringer i klasserommet?

Det har i tillegg blitt utarbeidet fire forskningsspørsmål for å besvare problemstillingen:

1. Hvilken type hatytringer er samfunnsfagslærerne opptatt av?

2. På hvilken måte snakker samfunnsfagslærerne om det flerkulturelle samfunnet, og

«oss» og «dem» i det forebyggende arbeidet mot hatytringer?

3. Hvordan brukes menneskerettigheter i det forebyggende arbeidet mot hatytringer, og

ytringsfrihetens grenser?

4. Hvordan har dembra-prosjektet påvirket arbeidet mot hatytringer hos

samfunnsfagslærerne?

Studien viser i all hovedsak at det er varierende hva samfunnsfagslærerne legger vekt på når

de skal forebygge hatytringer i klasserommet. Dette tyder på at det forebyggende arbeidet mot

hatytringer ikke har en tydelig plass i samfunnsfagundervisningen. Mens noen av lærerne

foretrekker å bruke mest tid på det flerkulturelle samfunnet for å belyse hatytringer, velger

andre å se på menneskerettigheter. Unisont for alle samfunnsfagslærerne er bruk av samtale i

samfunnsfagundervisningen for å forebygge hatytringer i klasserommet. Diskusjon ble brukt

hyppigst for å sette søkelys på hatytringer. Etter denne studien ser jeg i aller høyeste grad

hvilken verdi det er å utarbeide tydelige retningslinjer for hvordan man kan bruke

samfunnsfag til å forebygge at hatytringer i skolen oppstår. Dembra-prosjektet har også hatt

varierende virkning på lærerne i det forebyggende arbeidet. De fleste lærerne forteller at de

ser prosjektets potensiale, men på grunn av lite informasjon og tid blir det i brukt i mindre

grad.
 
In recent years the focus on hate speech in schools have increased, and how harmful this can

be. Research of preventive work against hate utterances in social studies is limited, which is

part of the reason for this master project. This paper focuses on how social study teachers in

secondary school prevents hate utterances in the classroom. Dembra is a project which has

increased the focus on hate speech in schools. Based on that, I have examined which effect this

project has regarding work on preventing hate speech in social studies. In this research I have

used a qualitative method and interviewed eight social study teachers in secondary schools in

Trøndelag fylke. Four of these teachers are related to the Dembra project. The research question

for this master project is: How does social study teachers prevent hate speech in the classroom

in secondary schools?

Four additional research questions have been developed to assist in answering the main research

question:

1. What kind of hate speech concerns social study teachers the most?

2. How does social study teachers discuss the multicultural society, and “us” and “them”

in preventive work against hate speech?

3. In what way are human rights applied in the preventive work against hate speech, and

limits regarding freedom of speech?

4. In what way has the Dembra project affected work against hate speech among social

study teachers?

The study mainly shows that it may vary what social science teachers emphasize when

preventing hate speech in the classroom. This shows that preventative work against hate speech

does not have a clear place in the social science education. While some of the teachers prefer

to use most of their time on the multi-cultural society to showcase hate utterances, others choose

to showcase human rights. Common for every social science teacher is the usage of

conversation in the social science education to prevent hate utterances in the classroom.

Discussion was most commonly used to showcase hate speech. After this study, I see that it has

great value to develop guidelines for how to use social studies to prevent hate speech to appear

in school. The Dembra-project have also had variating effect on the teachers in the preventative

work. Most teachers say that they see the projects potential, but because of lack of information

and time it is used to a lesser extent.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit