dc.description.abstract | Studien fokuserer på utbredelsen av misoppfatninger knyttet til del-av-hel-aspektet til brøk
blant elever på 8. og 10.trinn. Studiens forskningsspørsmål er: (1) Hvor stor er utbredelsen
av misoppfatninger knyttet til brøk på ungdomstrinnet og er det en endring i utbredelsen fra
8. til 10.trinn? (2) Er det en hierarkisk sammenheng mellom misoppfatninger i brøk?
Et oppgavehefte med 24 diagnostiske brøkoppgaver ble utviklet og studien bygger på
elevsvar fra 598 elever fra 8. og 10.trinn. Misoppfatningene som blir undersøkt er: (1)
Nevner representerer antall deler uavhengig av størrelse, (2) Jo større nevner eller teller,
dess større brøk og motsatt, (3) Brøkstrek er lik komma, (4) Differansen mellom teller og
nevner avgjør størrelsen til brøken, og (5) Teller eller nevner er et isolert tall.
Datamaterialet er analysert ved hjelp av klassisk testteori og item response theory.
Resultatene fra studien indikerer at misoppfatninger er mest utbredt blant elever med lav
dyktighet, men at flere elever med middels dyktighet også har misoppfatninger. Andel
elever med misoppfatninger går noe ned fra 8.trinn til 10.trinn. Videre identifiseres et mulig
hierarki innenfor misoppfatningene. | |