En tolvdel er større enn en seksdel, fordi tolv er større enn seks
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610386Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3403]
Sammendrag
Studien fokuserer på utbredelsen av misoppfatninger knyttet til del-av-hel-aspektet til brøkblant elever på 8. og 10.trinn. Studiens forskningsspørsmål er: (1) Hvor stor er utbredelsenav misoppfatninger knyttet til brøk på ungdomstrinnet og er det en endring i utbredelsen fra8. til 10.trinn? (2) Er det en hierarkisk sammenheng mellom misoppfatninger i brøk?
Et oppgavehefte med 24 diagnostiske brøkoppgaver ble utviklet og studien bygger påelevsvar fra 598 elever fra 8. og 10.trinn. Misoppfatningene som blir undersøkt er: (1)Nevner representerer antall deler uavhengig av størrelse, (2) Jo større nevner eller teller,dess større brøk og motsatt, (3) Brøkstrek er lik komma, (4) Differansen mellom teller ognevner avgjør størrelsen til brøken, og (5) Teller eller nevner er et isolert tall.Datamaterialet er analysert ved hjelp av klassisk testteori og item response theory.
Resultatene fra studien indikerer at misoppfatninger er mest utbredt blant elever med lavdyktighet, men at flere elever med middels dyktighet også har misoppfatninger. Andelelever med misoppfatninger går noe ned fra 8.trinn til 10.trinn. Videre identifiseres et mulighierarki innenfor misoppfatningene.