Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKaspersen, Eivind
dc.contributor.authorRehaug, Monica
dc.date.accessioned2019-08-23T14:08:40Z
dc.date.available2019-08-23T14:08:40Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610386
dc.description.abstractStudien fokuserer på utbredelsen av misoppfatninger knyttet til del-av-hel-aspektet til brøk blant elever på 8. og 10.trinn. Studiens forskningsspørsmål er: (1) Hvor stor er utbredelsen av misoppfatninger knyttet til brøk på ungdomstrinnet og er det en endring i utbredelsen fra 8. til 10.trinn? (2) Er det en hierarkisk sammenheng mellom misoppfatninger i brøk? Et oppgavehefte med 24 diagnostiske brøkoppgaver ble utviklet og studien bygger på elevsvar fra 598 elever fra 8. og 10.trinn. Misoppfatningene som blir undersøkt er: (1) Nevner representerer antall deler uavhengig av størrelse, (2) Jo større nevner eller teller, dess større brøk og motsatt, (3) Brøkstrek er lik komma, (4) Differansen mellom teller og nevner avgjør størrelsen til brøken, og (5) Teller eller nevner er et isolert tall. Datamaterialet er analysert ved hjelp av klassisk testteori og item response theory. Resultatene fra studien indikerer at misoppfatninger er mest utbredt blant elever med lav dyktighet, men at flere elever med middels dyktighet også har misoppfatninger. Andel elever med misoppfatninger går noe ned fra 8.trinn til 10.trinn. Videre identifiseres et mulig hierarki innenfor misoppfatningene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn tolvdel er større enn en seksdel, fordi tolv er større enn seks
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel