Relasjonsbygging i uteskolen
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610366Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3816]
Sammendrag
I denne oppgaven har jeg sett på hvordan læreren kan bruke uteskolen i arbeidet med å byggerelasjoner mellom lærer-elev og elev-elev. Oppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen«På hvilken måte kan læreren bruke uteskolen i sitt arbeid med å bygge relasjoner mellomlærer-elev og elev-elev?». Forskningsmetoden som er brukt i innsamlingen av datamaterialeer den kvalitative metoden intervju, for å kunne få lærerens syn og erfaringer på bruk avuteskole i relasjonsbyggingsarbeidet. Intervjuet er av to lærere med bred erfaring innenforarbeidet med uteskole i undervisningen. Datamaterialet som er hentet inn er drøftet i lys avrelevant uteskole- og relasjonsteori. Gjennom arbeidet med oppgaven har det kommet fremmange positive sider ved bruk av uteskole i relasjonsbyggingsarbeidet til læreren, men manfinner også sider ved uteskolen som ikke nødvendigvis er så positivt for relasjonsbyggingen. This thesis investigates how teachers can use outdoor education in order to build relationsbetween teacher – student and student – student. Based on this, the research question is: “Inwhich way can the teacher use outdoor education in his/her work with building relationsbetween teacher – student and student – student?”. The research method used for collectingdata is the qualitative method interview, which was used in order to get the teachers view andexperience from using outdoor education in the work with building relations. Two teacherswith broad experience in using outdoor education in school were interviewed. The materialcollected is discussed considering relevant theories on outdoor education and relations.Through my work with this thesis, many positive aspects of the use of outdoor education inthe teachers work with building relations were discovered. On the other hand, there are alsoaspects within outdoor education that are not necessarily positive for building relations.