dc.contributor.advisor | Johansen, Kristel Bye | |
dc.contributor.advisor | Eikeseth, Unni | |
dc.contributor.author | Risvik, Ida Kanutte | |
dc.date.accessioned | 2019-08-23T14:06:44Z | |
dc.date.available | 2019-08-23T14:06:44Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2610215 | |
dc.description.abstract | Uteskoleaktiviteter kan bli mer aktuelt nå når Fagfornyelsen kommer inn i skolesystemet.
Som kommende lærer har jeg lyst å se mer på mulighetene uteskoleaktiviteter tilbyr, da
spesielt hensyn til inkludering i et klassemiljø.
Dette kvalitative forskningsprosjektet tar utgangspunkt i en lærers meninger om
uteskoleaktiviteter, hennes erfaringer med det, positive og negative sider med det med tanke
på inkludering. I dette forskningsprosjektet blir datamaterialet samlet gjennom et
semistrukturert intervju.
Det er gjort undersøkelser som tilsier at det å være aktiv ute kan bedre mental helse, legger
opp til utvikling både emosjonelt og sosialt. Dette kan være med på å bedre hverdagen til
elevene og styrke samholdet seg imellom. Man må være oppmerksom på at noen elever ikke
er like inkludert i uteskoleaktiviteter på grunn av ulike årsaker. Pedagogiske tiltak må til for å
legge til rette for at hver enkelt elev blir inkludert. | |
dc.description.abstract | Educational activities outdoors could be more topical now when the new curriculum is going
through the school system. As a future teacher I want to learn more about the possibility
educational outdoor activities has to offer, especially with consideration to inclusivity in a
class environment.
This qualitative research project has a point of departure in a teacher’s perspective of
educational outdoor activities, her opinion, positive and negative sides with it with inclusivity
as ulterior motive. In this qualitative research project, the material is gathered through a semistructured interview.
There is research that says that being active outdoors leads to better mental health, empowers
emotional and social development. This could lead to the daily life of students and getting
better solidarity. One must be aware that some students is not as included as others in
educational outdoor activities of different reasons. Scholastic measures must be made to make
sure every student is included. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Uteskoleaktiviteter og inkludering | |
dc.type | Bachelor thesis | |