Det eksisterer ikke mening [separat fra «rommet»]
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610054Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven tar for seg tre romaner skrevet av tre ulike forfatterinner fra tidsrommet 1896–1908, henholdsvis 'Gunvor Thorsdatter til Hærø' (1896) av Alvilde Prydz, 'Rikka Gan' (1904) av Ragnhild Jølsen og 'Stængt' (1908) av Regine Normann. Oppgaven undersøker hvordan meningsproduksjon og meningsdannelse knyttes til heltinnenes undergang. Dette gjøres ved å ta utgangspunkt i de tre ulike teoretiske retningene kontainerteknologi, mediefilosofi og en kombinasjon mellom feministisk litteraturteori og psykoanalyse. Kombinasjonen mellom feministisk- og psykoanalytisk teori er hovedsakelig tildelt en feministisk dimensjon. Denne er forbundet med etableringen av monster- og englekvinnen slik kvinnenaturen ofte kunne bli fremstilt i 1800- og 1900-tallets skjønnlitteratur. Hoveddelen av oppgaven tar for seg tre ulike steder som er knyttet til meningsproduksjon; henholdsvis i hjemmet, i møte med havet og i sosiale roller tiltenkt kvinnen. Havet har en sentral plotdrivende funksjon, og derfor er akkurat denne delen av naturen valgt ut som analytisk objekt. På grunn av forfatterinnenes nokså ukjente karakter innenfor den litterære kanoniseringen inneholder oppgaven også en redegjørelse for deres liv og virke med synliggjøring og aktualisering som overordnet mål.