Anvendelse av sosiale medier for rekruttering til konsulentvirksomhet
Abstract
Konsulentbedrifter har en rekke unike egenskaper og utfordringer som gjør at deresrekrutteringsprosesser skiller seg en del fra tradisjonell rekruttering og ansettelse.Casebedriften og andre lignende konsulentbedrifter som opererer i teknisk sektor ansettersjelden yngre, nyutdannede mennesker men ønsker i stedet litt eldre kandidater medhøyere utdanning som har opparbeidet seg en del års relevant arbeidserfaring. De anslåren snittalder på nyansatte på rundt 40 år, og studien har derfor undersøkt hvordan dissemenneskene bruker sosiale medier. Studien kombinerer dette med en beskrivelse av deunike utfordringene konsulentbedrifter kan møte på under rekruttering til virksomheten,samt et innblikk i hvilke fordeler og ulemper en konsulentbedrift har med hensyn på ågenerere innhold til sosiale medier.
Med disse tre underproblemstillingene besvart resulterer studien i en rekke anbefalingerog forslag til tiltak en konsulentbedrift bør ta hensyn til dersom de ønsker å bruke sosialemedier som et effektivt verktøy i sitt arbeid med å rekruttere egnede kandidater til sinvirksomhet. Studien har avdekket at konsulentbedrifter som ønsker å bruke sosiale mediertil rekruttering først og fremst bør etablere en strategi, uansett hvor lite ressurser de serfor seg å bruke på det. Personer 30 år og oppover med høyere utdanning er sterktrepresentert på sosiale medier og bruker i noen tilfeller enda mer tid på det enn yngrebrukere, derfor er det hensiktsmessig for bedrifter å utnytte denne muligheten til å nå uttil sine best egnede kandidater. Strategien til bedriften bør beskrive anvendelse av merenn bare en enkelt plattform slik at man ikke utelukker noen kandidater, og bør ogsåinvolvere måling av bruk slik at man oppnår en iterativ prosess der man stadig forbedrerfordelingen av aktivitet på tvers av de ulike plattformene. Innhold som legges ut bør haen personlig fremtoning, så lenge det følger bedriftens retningslinjer for form, språk ogbudskap. Bedriftens egne ansatte er i mange tilfeller en god kilde til personlig innhold somkan bidra til å tiltrekke seg flere arbeidssøkere. Consultancy firms face a series of challenges making their recruitment processes differentfrom other, more conventional companies. The case firm and similar consultancy firmsoperating in a technical sector rarely employ younger, newly educated people but arerather interested in older candidates with higher education and a number of years’ relevantwork experience. The case firm estimate an average age of 40 years on their primecandidates, and this study has therefore explored how these people use social media. Thestudy combines this with a description of the unique challenges often faced by consultancyfirms when recruiting new employees, as well as an overview of the advantages andchallenges faced by consultancy firms with regards to creating content for social media.Having answered these three questions, the study results in a series of recommendationsand suggested measures a consultancy firm should consider if they wish to deploy socialmedia as an effective tool in recruiting new candidates to their business. The studyuncovers how consultancy firms first and foremost should deploy a strategy, no matterhow little recourses they wish to spend on social media recruiting if they are to achieveany success. People 30 years of age and above with higher education are stronglyrepresented on social media, and in some cases are more active than younger people.Therefore, it makes sense for consultancy firms to utilize this to reach out to their primecandidates. The firm’s strategy should describe using more than just one platform as tonot exclude any potential candidates and should also involve active measurement of usagein order to achieve an iterative process which continuously improves the mix of activityacross the different platforms. Contents posted should have a personal touch to them, aslong as they follow the company’s guidelines for form, language and message for content.The company’s own employees are a good source of personal content which couldcontribute to attracting more suited candidates.