dc.contributor.advisor | Hovedveileder: Angelo, Elin | |
dc.contributor.advisor | Medveileder: Heide, Anne-Lise | |
dc.contributor.author | Uhre, Kristin | |
dc.date.accessioned | 2019-05-25T14:00:42Z | |
dc.date.available | 2019-05-25T14:00:42Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2598819 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er en kvalitativ, hermeneutisk-fenomenologisk studie, basert på deltakendeobservasjon, loggbøker skrevet av- og intervju med tre førsteårs barnehagelærerstudenter i den perioden de har hatt musikkundervisning og påfølgende praksis i barnehagen. Med en narrativ inngang søker jeg å identifisere og formidle aspekter ved undervisning og praksis som har betydning for utviklingen av et profesjonelt selv som rommer et musisk agentskap.
Innledningsvis har jeg knyttet prosjektet mitt til tidligere forskning innen musikk i lærer- og barnehagelærerutdanning, musikk i barnehagen, samt profesjonsforståelser. Videre har jeg etablert en forståelse av identitetsforming som et narrativt (Ricoeur, 1988; Polkinghorne, 1988) prosjekt, formet at kultur, kontekst, kunnskap, erfaringer, ideal og sosiale samspill. Selvet forstås i denne avhandlingen som en både formelig og uformelig kjerne i en struktur av identitetsprosjekter. Agentskap forstås som en kraft i prosessen med å forme et selv. Gjennom en tematisk analyse har jeg identifisert tre aspekter fra undervisningen, og to aspekter fra praksis, som presenteres via fire meningstette narrativer.
Funn fra denne undersøkelsen tyder på at studentene, i løpet av undervisningsperioden, er på veg til å forme et profesjonelt selv med et musisk agentskap, men at de er prisgitt praksislærer og praksisbarnehagen for å støtte opp om denne prosessen. | |
dc.description.abstract | This master thesis is a qualitative, hermeneutic-fenomenological study based on observations,
interviews and diarries from first-year kindergarten teachers undergoing a period in wich they
learning to do and teach music, and a period og practice in a kindergarten. Using a narrative
approach, i seek to identify and present acpects from education and practice wich are
important in the process of creating a professional identity containing a musical agency.
Initially, I have attached my project to previous research in music in teacher education and
kindergarten teacher education, music in kindergartens, as well as professional understanding.
Furthermore, I have established an understanding of identity and self as a narrative project,
shaped as culture, context, knowledge, experience, ideal and social interaction. (Ricoeur,
1988; Polkinghorne, 1988). The self is understood in this thesis as a both formal and informal
core in a structure of identity projects. Agency is understood as a force in the process of
forming a self. Through a thematic analysis, I have identified three aspects of teaching, and
two aspects of practice presented through four narratives.
Findings from this inquiry indicate that the students, during the teaching period, are about to
form a professional self with a music agency, but they still relay on the knowledge practice
teacher and practice kindergarten to support this process. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Barnehagelærerstudenters utvikling av selvforståelse som musiske agenter i barnehagen | |
dc.type | Master thesis | |