Forebyggende arbeid i barnehagen, og barn som viser eksternalisert atferd - En kvalitativ intervjustudie
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven i spesialpedagogikk er å få et dypt innblikk i tre pedagogiske ledere sin måte å jobbe forebyggende på i barnehagen, deres opplevelser og erfaringer.
Problemstillingen for dette prosjektet er På hvilken måte jobber pedagogiske ledere i barnehagen forebyggende i forhold til barn som viser eksternalisert atferd.
Kvalitativ metode er benyttet i dette prosjektet, da den metoden er mest hensiktsmessig for å fremme informantenes erfaringer og opplevelse av problemstillingen. Videre er det brukt semistrukturert intervju som instrument i datainnsamlingen. Utvalget er tre pedagogiske ledere på storbarns-avdeling (3-6 år). De er fra tre ulike barnehager i samme kommune. I analysearbeidet ble det brukt temasentrert tilnærming, og det ble lett etter særegenheter og fellestrekk i det transkriberte datamaterialet. Funnene ble drøftet i lys av relevant teori.
Denne undersøkelsen viser at pedagogiske ledere jobber forebyggende innenfor grunnbemanningen ovenfor barn som viser eksternalisert atferd. Det mest fremtredende er arbeid med relasjoner og tilknytning, voksenrollen, organisering og foreldresamarbeid.
Informantene forteller noe generelt om det forebyggende arbeidet, og noe rettet spesifikt mot barn med eksternalisert atferd. En del av arbeidet slik de forteller, foregår strukturert og er mer planlagt. Det begynner også å være noe forskning i Norge og Skandinavia på barnehage og risiko for utvikling av atferdsvansker, betydningen av relasjoner og bruk av universalforebyggende tiltak.