How nurses’ knowledge affects attitudes towards patients with HIV/AIDS
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2585944Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikt: Oppgavens hensikt er å finne ut om sykepleiers kunnskap påvirker holdninger i møte med mennesker som har HIV/AIDS, og eventuelt hvilke typer kunnskap det er som påvirker holdningene. Å ha en forståelse for hvordan kunnskap påvirker holdninger vil gjøre at man kan sette i gang de rette tiltakene for å endre holdninger om holdningene er negative.
Metode: Systematisk litteraturstudie.
Resultat: Ulike typer erfaring sykepleieren har med mennesker som har HIV, har en positiv innvirkning på deres kunnskap og holdninger. Villighet til å ha pasienter med HIV er assosiert med mer kunnskap om emnet. Intervensjon i form av workshop og skriftlig materiale øker sykepleiers villighet til å utføre visse typer «skitne» prosedyrer. Korte intervensjoner gir ingen holdningsendring blant sykepleiere, selv om kunnskapsnivået bedret seg. Lengre intervensjon med mentorer som har HIV, førte i det kvalitative resultatet til en bevisstgjøring rundt fordømmende holdninger.
Konklusjon: Kunnskap påvirker ikke holdninger direkte. Bedring av kunnskap gir ikke nødvendigvis bedring av holdninger. Det er måten man får kunnskap på som er essensiell for holdningsendring. Kunnskap i form av erfaring gir bedre holdninger, og det samme gjør langvarig mentorprogram der mentor er menneske som lever med HIV. Å bli bevisst at alle mennesker er dømmende for å kunne endre hvordan det påvirker møtet med pasienten er viktig.