Trykkskjøt i limtre: en undersøkelse av hvordan trykkapasiteten reduseres ved å innføre en skjevhetsvinkel
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2562267Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne rapporten har som hensikt å undersøke hvordan trykkapasiteten i en trykkskjøt av limtre, reduseres ved å innføre en skjevhetsvinkel. Formålet med rapporten er å gi oppdragsgiveren Statens vegvesen en indikasjon på toleransekrav til denne vinkelen. Undersøkelsen tar for seg en løsning hvor trykket tas direkte mellom komponentene i skjøten, uten bruk av bindemidler som akrylmørtel. Metoden som er benyttet i rapporten er en kombinasjon av laboratorieforsøk og FEM-analyse. Resultatene innhentet fra forsøket ble benyttet til å danne en teoretisk FEM-modell. På bakgrunn av våre funn, konkluderes det med at en skjevhetsvinkel opp til og med 1,0 grader kan anses som akseptabelt. Det ble observert en tilnærmet lineær sammenheng mellom en økende skjevhetsvinkel og reduksjon i trykkapasitet. This report aims to investigate how the compressive capacity of a pressure joint in glulam, is reduced by introducing an angle of inclination. The purpose of the report is to give the employer the Norwegian Public Roads Administration, an indication of tolerance requirements for this angle. The study addresses a solution where the pressure is taken directly between the components in the joint, without the use of binding agents such as acrylic mortar. The method used in the thesis is a combination of laboratory experiments and FEM analysis. The results obtained from the experiments were used to form a theoretical FEM-model. Based on our findings, it is concluded that an angle of inclination up to and including 1,0 degrees can be considered acceptable. An approximately linear correlation was observed between an increasing inclination angle and reduction in compressive capacity.