dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er delt inn i tre deler: 1) prosessrapport, 2) vitenskapelig artikkel
og 3) vedlegg. Prosessrapporten er ment som en mer gjennomgående beskrivelse
av arbeidet, med en grundigere beskrivelse hvordan modellen ble opprettet.
Artikkelen skal være en mer presis og komprimert beskrivelse av arbeidet. I vedlegg
inkluderes bilder og annet som ikke fikk plass selve oppgaveteksten.
På grunn av nullvekstmålet for personbiltrafikken i byene er det viktig med gode
transportmodelleringsverktøy for å undersøke virkningen av ulike tiltak og prosjekt. I
dag brukes den regionale transportmodellen (RTM) som hovedverktøy for transportmodellering i byområder. RTM har mangler for modellering av kollektivtransport,
noe som gjør at analyser for byområder ofte kan bli noe upresise, da kollektiv er en
viktig del av transportbildet.
STRATMOD er en relativt ny transportmodell utviklet av Urbanet Analyse som
tar sikte på å inkludere flere forklaringsfaktorer for kollektivtransporten, for å gi
et riktigere bilde av utviklingen her. I denne studien er det laget en STRATMOD-modell
for Trondheim, og denne er brukt for å undersøke hhv. metrobussprosjektet
og analysene i Byutredningene, for å se om modellen vil vise andre resultater enn
RTM. Videre diskuteres den potensielle nytten av STRATMOD, og om modellen
bør benyttes i større grad til analyser i byområder fremover.
Det teoretiske grunnlaget i oppgaven er funnet gjennom et litteraturstudie, der det
er fokusert på transportmodellering i byområder og hva som påvirker etterspørselen
etter kollektivtransport. Videre er det benyttet modellering som metode, og Trondheim
er benyttet som caseområde.
Denne studien viser at det kan være et større potensiale i metrobussprosjektet enn
det RTM viser. RTM gir ingen store endringer i etterspørselen etter kollektivtransport
når det innføres metrobuss i Trondheim. Når en antar en reduksjon i forsinkelser
og andre kvalitative faktorer som følge av den nye rutestrukturen viser STRATMOD
at det kan være potensial for økning av kollektivbruken i Trondheim mellom 5% og
8% på relativt kort sikt. RTM kan per i dag ikke belyse disse endringene.
Videre diskuteres hvilke fordeler og ulemper det er ved bruk av STRATMOD. Modellen
kan være meget nyttig for analyser i by der de kvalitative faktorene for kollektivtransport
forventes endret, men at modellen har en god del usikkerhet knyttet
til etterspørselsberegninger. Disse usikkerhetene kommer av at modellen beregner
etterspørsel med bruk av elastisiteter, og at disse er lite undersøkt og vanskelig å
fastslå. | |