STRATMOD til transportplanlegging i by, case Trondheim
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2561314Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven er delt inn i tre deler: 1) prosessrapport, 2) vitenskapelig artikkelog 3) vedlegg. Prosessrapporten er ment som en mer gjennomgående beskrivelseav arbeidet, med en grundigere beskrivelse hvordan modellen ble opprettet.Artikkelen skal være en mer presis og komprimert beskrivelse av arbeidet. I vedlegginkluderes bilder og annet som ikke fikk plass selve oppgaveteksten.
På grunn av nullvekstmålet for personbiltrafikken i byene er det viktig med godetransportmodelleringsverktøy for å undersøke virkningen av ulike tiltak og prosjekt. Idag brukes den regionale transportmodellen (RTM) som hovedverktøy for transportmodellering i byområder. RTM har mangler for modellering av kollektivtransport,noe som gjør at analyser for byområder ofte kan bli noe upresise, da kollektiv er enviktig del av transportbildet.
STRATMOD er en relativt ny transportmodell utviklet av Urbanet Analyse somtar sikte på å inkludere flere forklaringsfaktorer for kollektivtransporten, for å giet riktigere bilde av utviklingen her. I denne studien er det laget en STRATMOD-modellfor Trondheim, og denne er brukt for å undersøke hhv. metrobussprosjektetog analysene i Byutredningene, for å se om modellen vil vise andre resultater ennRTM. Videre diskuteres den potensielle nytten av STRATMOD, og om modellenbør benyttes i større grad til analyser i byområder fremover.
Det teoretiske grunnlaget i oppgaven er funnet gjennom et litteraturstudie, der deter fokusert på transportmodellering i byområder og hva som påvirker etterspørselenetter kollektivtransport. Videre er det benyttet modellering som metode, og Trondheimer benyttet som caseområde.
Denne studien viser at det kan være et større potensiale i metrobussprosjektet enndet RTM viser. RTM gir ingen store endringer i etterspørselen etter kollektivtransportnår det innføres metrobuss i Trondheim. Når en antar en reduksjon i forsinkelserog andre kvalitative faktorer som følge av den nye rutestrukturen viser STRATMODat det kan være potensial for økning av kollektivbruken i Trondheim mellom 5% og8% på relativt kort sikt. RTM kan per i dag ikke belyse disse endringene.
Videre diskuteres hvilke fordeler og ulemper det er ved bruk av STRATMOD. Modellenkan være meget nyttig for analyser i by der de kvalitative faktorene for kollektivtransportforventes endret, men at modellen har en god del usikkerhet knyttettil etterspørselsberegninger. Disse usikkerhetene kommer av at modellen beregneretterspørsel med bruk av elastisiteter, og at disse er lite undersøkt og vanskelig åfastslå.