Studentboliger på campus Gløshaugen - En bidragsyter til aktivitet og tverrfaglighet?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2559480Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
NTNU har en visjon om å tilby internasjonalt fremragende undervisning, forskning, inno- vasjon og formidling, og samtidig tiltrekke seg de dyktigste studentene, medarbeiderne og partnerne. Dette skal gjøres ved samlokalisering av enheter gjennom integrasjon av faglige miljøer, samt endret fakultets- og instituttstruktur. Hensikten med denne masteroppga- ven er å undersøke hvordan studentboliger på campus Gløshaugen kan påvirke NTNU som utdanningsinstitusjon og i tillegg bidra til å realisere NTNU sin visjon. Avhandlingen fokuserer på det konseptuelle med studentboliger på campus, og tar utgangspunkt i tre forskningsspørsmål som ser på aktivitet, tverrfaglig samarbeid, og hensiktsmessighet.
For å besvare forskningsspørsmålene ble det først gjennomført en litteraturstudie. Den- ne avdekket i hovedsak informasjon knyttet til NTNU og campusprosjektet. Deretter ble det gjennomført 15 muntlige og 3 skriftlige intervjuer. Intervjuobjektene var kommuna- le ansatte, studenttillitsvalgte, ansatte ved NTNU og Sit, private boligutleiere, personer med erfaring innen urbanisme, og student ved Arizona State University. Intervjuene fo- kuserte på intervjuobjektenes interesse- og kunnskapsfelt. Parallelt med intervjuene ble det gjennomført en spørreundersøkelse. Spørreundersøkelsen fokuserte på studenter ved NTNU og deres forhold til universitetet og boligvalg i studietiden. Undersøkelsen fikk 301 besvarelser som la grunnlaget for avhandlingens diskusjon og konklusjon.
Resultatene fra dette arbeidet indikerer at studentboliger kan bidra til høyere aktivitet på campus grunnet økt studentmasse gjennom hele døgnet. Dette skaper et grunnlag for etablering av fasiliteter og tjenester. Det viser seg også at studentboliger på campus antagelig ikke vil bidra til bedre tverrfaglig sammarbeid. Dette har sammenheng med det allerede manglende samarbeidet som studentene opplever innad i fakultetet. Ut fra en helhetlig vurdering med bakgrunn i tekniske og bærekraftige aspekter oppfattes ikke studentboliger på campus som hensiktsmessig. Denne avhandlingen har derfor foreslått andre metoder som kan bidra til å oppfylle NTNU sin visjon. Det anbefales å benytte seg av resultatene fra spørreundersøkelsen i det videre arbeidet.