Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMork, Helge
dc.contributor.authorForsmo, Christian
dc.date.accessioned2018-08-23T14:00:53Z
dc.date.available2018-08-23T14:00:53Z
dc.date.created2018-05-15
dc.date.issued2018
dc.identifierntnudaim:20239
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2559130
dc.description.abstractHåndbok N500 Vegtunneler og V124 Teknisk planlegging av veg- og tunnelbelysning angir krav til belysningsnivå i vegtunneler. Som funksjon av adaptasjonsluminansen utenfor tunnelen, hastighet og trafikkmengde på stedet angis påkrevd kjørebaneluminans (cd/m2). I nyere tids revisjon av håndbøkene er det åpnet for å medregne bidrag fra reflektert lys fra tunnelveggene. For å undersøke i hvor stor grad hvit overflatebehandling på tunnelvegger (fjell og sprøytebetong) kan påvirke kjørebaneluminansen i tunneler, er det i denne studien gjennomført forsøk med luminansmålinger før- og etter slikt tiltak i to tunneler i Nordland. Basert på resultatene av forsøket konkluderer denne studien med at valgte overflatebehandling har en begrenset effekt på kjørebaneluminansen, og ikke kan sies å gi noen netto besparelse sett i forhold til energikostnader for belysning. Tiltaket har likevel flere positive virkninger for subjektiv opplevelse av tunnelrommet, og gir økt synbarhet av objekter i tunnelen. Det anbefales at de to undersøkte tunnelene følges videre over tid for å skaffe erfaringsdata om tiltakets varighet. Det anbefales videre at det utføres grundige studier med tanke på valg av refleksjonskoeffisienter og vedlikeholdsfaktorer som kan benyttes i dimensjoneringen av belysningsanlegg i tunneler.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectErfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane, Veg
dc.titleBruk av hvit overflatebehandling av tunnelvegger for å øke kjørebaneluminansen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel