• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Biokjemi i Kjemi 2 - En analyse av samsvaret mellom kompetansemål, læreverk og skriftlig eksamen

Skibeli, Kristine
Master thesis
Thumbnail
View/Open
18291_FULLTEXT.pdf (1.036Mb)
18291_COVER.pdf (88.07Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2502562
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [3989]
Abstract
To faktorer som ser ut til å ha stor innvirkning på undervisningen i norske klasserom i tillegg til læreplanen er læreverkene og skriftlig, sentralgitt eksamen. Eksamen og læreverkene er utarbeidet ut fra kompetansemålene i læreplanen, men kompetansemålene kan være lite presise og krever tolkning. I denne studien har jeg undersøkt i hvilken grad det er samsvar mellom lærebokforfatternes og eksamensnemdas tolkning av to kompetansemål innenfor biokjemi i faget Kjemi 2:

Forklare rollen til hydrogen som energibærer i fotosyntese og celleånding

Gjør rede for struktur og egenskaper til ATP

Jeg har brukt kvalitativ dokumentanalyse av typen rettet innholdsanalyse og analysert hvordan disse 2 kompetansemålene er fremstilt og testes i 3 læreverk (Kjemi 2, Kjemien stemmer 2, Aqua 2) og 10 skriftlige eksamener fra 2013-2017. Kompetansemålene er først brutt ned til enkeltkompetanser basert på mine egne tolkninger av målene. Disse er videre benyttet til å analysere hvilke temaer som er vektlagt i læreverk og eksamener i Kjemi 2. I tillegg til å analysere hvilke temaer som er vektlagt, ble kategoriseringsverktøyet til Davila & Talanquer (2010) brukt til å kategorisere eksamensoppgavene og oppgavene fra læreverkene etter kognitivt nivå.

Gjennom disse analysene har det store tolkningsrommet i kompetansemålene kommet til syne. Lærebokforfatterne har valgt ulike løsninger med tanke på hva de vektlegger, hvor mange detaljer de inkluderer i forklaringene, og hva de tester i oppgavene. Eksamen har generelt oppgaver på høyere kognitive nivåer enn læreverkene, og har i tillegg en tydelig større andel oppgaver om hydrogenbæreren NADH. Mange av oppgavene som omhandler NADH på eksamen kan løses ved å bruke andre kjemikompetanser som f.eks. massebalanse. Det er derfor usikkert om disse oppgavene gir uttrykk for elevenes kompetanse knyttet til læreplanmålet i biokjemi.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit