''Det er greit å få vite hvordan det skal være'' - Om fylkesmannens, rektors og lærernes operasjonalisering av det nasjonale tilsynet ''skolens arbeid med elevenes utbytte av opplæring''
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2491185Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet for denne oppgaven er fylkesmannens tilsyn slik det er hjemlet i opplæringslovens kapittel 14, og hvordan det fungerer i skolen. Undersøkelsen tar utgangspunkt i et tilsyn som ble utført våren 2015. Temaet for tilsynet var «skolens arbeid med elevenes utbytte av opplæringen». Undersøkelsen ser på hvordan representanten fra fylkesmannen, rektoren og fire lærere operasjonaliserer de ulike elementene av tilsynet, hvordan de opplever tilsynet, hvilke funksjoner tilsynet har og hvordan makt gjør seg gjeldende i tilsynet.
Studien bruker en kvalitativ metodologisk tilnærming for å undersøke problemstillingene. Studien har utgangspunkt i intervju som datainnsamlingsmetode, men også dokumenter som tilsynsrapporten og metodehåndboka for tilsyn. Utvalget består av seks informanter som deltok i tilsynet, og det er deres operasjonaliseringer og opplevelser jeg ønsker å få frem.
Funnene tyder på variasjoner i translasjonene av elementene som inngår i tilsynet på alle nivåer. I tillegg er holdningene til lærerne angående tilsynet avhengig av rektors holdninger til tilsynet. I dette tilfellet ble tilsynet stort sett opplevd som nyttig. Funnene tyder også på at makt gjør seg gjeldende både i form av institusjonellmakt og makten som kommet med translasjonskompetanse og translasjonsansvar.