Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorImsen, Gunn
dc.contributor.authorFlorence Jackson, Emily Catherine
dc.date.accessioned2018-03-20T09:11:40Z
dc.date.available2018-03-20T09:11:40Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2491185
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er fylkesmannens tilsyn slik det er hjemlet i opplæringslovens kapittel 14, og hvordan det fungerer i skolen. Undersøkelsen tar utgangspunkt i et tilsyn som ble utført våren 2015. Temaet for tilsynet var «skolens arbeid med elevenes utbytte av opplæringen». Undersøkelsen ser på hvordan representanten fra fylkesmannen, rektoren og fire lærere operasjonaliserer de ulike elementene av tilsynet, hvordan de opplever tilsynet, hvilke funksjoner tilsynet har og hvordan makt gjør seg gjeldende i tilsynet. Studien bruker en kvalitativ metodologisk tilnærming for å undersøke problemstillingene. Studien har utgangspunkt i intervju som datainnsamlingsmetode, men også dokumenter som tilsynsrapporten og metodehåndboka for tilsyn. Utvalget består av seks informanter som deltok i tilsynet, og det er deres operasjonaliseringer og opplevelser jeg ønsker å få frem. Funnene tyder på variasjoner i translasjonene av elementene som inngår i tilsynet på alle nivåer. I tillegg er holdningene til lærerne angående tilsynet avhengig av rektors holdninger til tilsynet. I dette tilfellet ble tilsynet stort sett opplevd som nyttig. Funnene tyder også på at makt gjør seg gjeldende både i form av institusjonellmakt og makten som kommet med translasjonskompetanse og translasjonsansvar.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.title''Det er greit å få vite hvordan det skal være'' - Om fylkesmannens, rektors og lærernes operasjonalisering av det nasjonale tilsynet ''skolens arbeid med elevenes utbytte av opplæring''nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel