dc.contributor.author | Rønning, Frode | |
dc.contributor.author | Buan, Aslak Bakke | |
dc.contributor.author | Langaas, Mette | |
dc.contributor.author | Thaule, Marius | |
dc.date.accessioned | 2018-01-03T12:04:52Z | |
dc.date.available | 2018-01-03T12:04:52Z | |
dc.date.created | 2017-11-17T08:58:48Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Læring om læring. 2017, 1 113-119. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 2535-4108 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2474350 | |
dc.description.abstract | Siden høsten 2013 har det vært gjort betydelige endringer i strukturen på grunnemnene i matematikk og statistikk ved NTNU, fra januar 2014 innenfor rammene av prosjektet KTDiM (Kvalitet, tilgjengelighet og differensiering i grunnundervisningen i matematikk), ett av de innovative utdanningsprosjektene ved NTNU. Ett av elementene i KTDiM har vært å innføre ukentlige datamaskinbaserte øvinger (basert på systemet Maple T.A.), delvis til erstatning for klassiske skriftlige innleveringer. Et visst antall slike øvinger må være godkjent for å få gå opp til eksamen, og i noen av emnene vil godkjente øvinger også telle på den endelige karakteren i emnet. I starten kom det betydelig kritikk fra studentene på at Maple T.A.-oppgavene var for vanskelige, og man forsøkte å etterkomme denne kritikken ved å tilstrebe å lage lettere oppgaver. Som konsekvens kunne man gjennom spørreundersøkelser observere mindre kritikk mot vanskelighetsgraden, og det ble rapportert større opplevd læringsutbytte. Gjennom en analyse av utvalgte oppgaver gitt i Matematikk 1 i en fireårsperiode vil vi i denne artikkelen karakterisere den utviklingen som har skjedd med Maple T.A.- oppgavene i denne perioden, og koble det til studentenes tilbakemeldinger gjennom spørreundersøkelsene. Dette kan også bidra til å si noe om for hvilke formål et elektronisk øvingssystem kan være tjenlig, og om det kan være formål der mer manuelle vurderingssystemer kan være bedre. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NTNU | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.title | Bruk av digitale øvinger i grunnutdanningen i matematikk | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 113-119 | nb_NO |
dc.source.volume | 1 | nb_NO |
dc.source.journal | Læring om læring | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1515103 | |
dc.description.localcode | © 2017 The Authors. Published by NTNU. This is an open access article under the CC-BY-NC-ND 4.0 license http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,63,15,0 | |
cristin.unitname | Institutt for matematiske fag | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |