Show simple item record

dc.contributor.authorRønning, Frode
dc.contributor.authorBuan, Aslak Bakke
dc.contributor.authorLangaas, Mette
dc.contributor.authorThaule, Marius
dc.date.accessioned2018-01-03T12:04:52Z
dc.date.available2018-01-03T12:04:52Z
dc.date.created2017-11-17T08:58:48Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationLæring om læring. 2017, 1 113-119.nb_NO
dc.identifier.issn2535-4108
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2474350
dc.description.abstractSiden høsten 2013 har det vært gjort betydelige endringer i strukturen på grunnemnene i matematikk og statistikk ved NTNU, fra januar 2014 innenfor rammene av prosjektet KTDiM (Kvalitet, tilgjengelighet og differensiering i grunnundervisningen i matematikk), ett av de innovative utdanningsprosjektene ved NTNU. Ett av elementene i KTDiM har vært å innføre ukentlige datamaskinbaserte øvinger (basert på systemet Maple T.A.), delvis til erstatning for klassiske skriftlige innleveringer. Et visst antall slike øvinger må være godkjent for å få gå opp til eksamen, og i noen av emnene vil godkjente øvinger også telle på den endelige karakteren i emnet. I starten kom det betydelig kritikk fra studentene på at Maple T.A.-oppgavene var for vanskelige, og man forsøkte å etterkomme denne kritikken ved å tilstrebe å lage lettere oppgaver. Som konsekvens kunne man gjennom spørreundersøkelser observere mindre kritikk mot vanskelighetsgraden, og det ble rapportert større opplevd læringsutbytte. Gjennom en analyse av utvalgte oppgaver gitt i Matematikk 1 i en fireårsperiode vil vi i denne artikkelen karakterisere den utviklingen som har skjedd med Maple T.A.- oppgavene i denne perioden, og koble det til studentenes tilbakemeldinger gjennom spørreundersøkelsene. Dette kan også bidra til å si noe om for hvilke formål et elektronisk øvingssystem kan være tjenlig, og om det kan være formål der mer manuelle vurderingssystemer kan være bedre.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleBruk av digitale øvinger i grunnutdanningen i matematikknb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber113-119nb_NO
dc.source.volume1nb_NO
dc.source.journalLæring om læringnb_NO
dc.identifier.cristin1515103
dc.description.localcode© 2017 The Authors. Published by NTNU. This is an open access article under the CC-BY-NC-ND 4.0 license http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/nb_NO
cristin.unitcode194,63,15,0
cristin.unitnameInstitutt for matematiske fag
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal