dc.contributor.author | Sivertsen, Nicolai Misfjord | |
dc.date.accessioned | 2017-11-10T13:29:47Z | |
dc.date.available | 2017-11-10T13:29:47Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2465576 | |
dc.description.abstract | Denne studien vil være et forsøk på å vise – og sette ord på – hvordan elever skaper sammenheng i tekst. Jeg vil diskutere ulike tekstlingvistiske teorier, og operasjonalisere disse ved å gjøre analyser av 13 elevtekster med fokus på nettopp sammenhengsmekanismer. Slik blir denne oppgaven et bidrag til å vise at tekstlingvistikk (les: metaspråk) kan brukes for å påvise og sette ord på tekstlig sammenheng. Dermed blir formålet mitt å aktualisere tekstlingvistiske kategorier som redskaper for vurdering av, og respons på, elevtekster. Mine forskningsspørsmål for det videre arbeidet kan sammenfattes slik: Hva karakteriserer sammenhengen i tekster skrevet av elever på 9. trinn? Og finnes det samsvar mellom lærerens karaktervurdering og elevenes bruk av sammenhengsmekanismer i tekstene? | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NTNU | nb_NO |
dc.title | Jakten på den røde tråden: en studie av leksikalsk kohesjon i 13 elevtekster | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.description.localcode | Dette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter | nb_NO |