Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSivertsen, Nicolai Misfjord
dc.date.accessioned2017-11-10T13:29:47Z
dc.date.available2017-11-10T13:29:47Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2465576
dc.description.abstractDenne studien vil være et forsøk på å vise – og sette ord på – hvordan elever skaper sammenheng i tekst. Jeg vil diskutere ulike tekstlingvistiske teorier, og operasjonalisere disse ved å gjøre analyser av 13 elevtekster med fokus på nettopp sammenhengsmekanismer. Slik blir denne oppgaven et bidrag til å vise at tekstlingvistikk (les: metaspråk) kan brukes for å påvise og sette ord på tekstlig sammenheng. Dermed blir formålet mitt å aktualisere tekstlingvistiske kategorier som redskaper for vurdering av, og respons på, elevtekster. Mine forskningsspørsmål for det videre arbeidet kan sammenfattes slik: Hva karakteriserer sammenhengen i tekster skrevet av elever på 9. trinn? Og finnes det samsvar mellom lærerens karaktervurdering og elevenes bruk av sammenhengsmekanismer i tekstene?nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleJakten på den røde tråden: en studie av leksikalsk kohesjon i 13 elevteksternb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatternb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel