Faseplan for treplanskryss på E136, Lerstad
Abstract
Oppgavens tema er gitt av Statens vegvesen Region midt, og omhandler utarbeidelse av
faseplan for nytt 3-planskryss på E136 Breivika-Lerstad. Oppgaven er tatt ut av et større
prosjekt, som omhandler bypakken i Ålesund. Det er tatt utgangspunkt i Statens vegvesens
håndbok R700 Tegningsgrunnlag, hvor man finner beskrivelse av hva en faseplan er og skal
inneholde. Oppgaven inneholder flere forskningsspørsmål med tverrfaglig innhold, som
representerer den overordnede problemstillingen.
I tillegg til håndbøkene fra Statens vegvesen har gruppen intervjuet ulike fagpersoner om
elementer og fagområder knyttet til oppgavens tema. Gruppen har vurdert håndbøkene til
Statens Vegvesen som sikre kilder. Resultatene av oppgaven er utarbeidet av gruppen ut ifra
våre forutsetninger, og med innspill fra veileder hos NTNU og Statens vegvesen.
Gjennomgående tema i rapporten er sikkerhet for alle som har tilknytning til anleggsområdet.
Trygge og oversiktlige anleggs- og boligadkomster i området er blitt tatt nøye hensyn til, og
her har gruppen vurdert flere alternativer for å finne den beste løsningen. Konklusjonen ble til
slutt å bruke flere av alternativene, men i ulike faser.
Det er utarbeidet to ulike alternativer til faseplan for 3-planskrysset, og gruppen har jobbet
med å belyse alle aspekter ved de to alternativene. Rapporten gruppen har utarbeidet for å
finne den beste løsningen tar i hovedsak for seg hvordan man lager en overordnet faseplan
som både er gjennomførbar og trafikksikker. I tillegg kommer alternativene med forslag til
hvilke arealer på anleggsområdet som skal benyttes til anleggstrafikk og hvordan lokaltrafikk
og gangtrafikk skal avvikles. Alle fasene i begge alternativer er konstruert og visualisert ved
hjelp av Novapoint og AutoCAD. Gruppen har i tillegg innlemmet et mindre avsnitt om
utfordringer ved drifte og vedlikeholde under anleggsperioden.
Gruppen har etter drøfting av de ulike alternativene kommet frem til at alternativ 2 bygger
best opp under problemstillingen og forskningsspørsmålene. Vi konkluderer med at gruppen
har kommet frem til en oversiktlig og gjennomførbar faseplan, som er mulig å bruke. Den
ivaretar interessene til de myke trafikantene på en god måte, og sørger for at kravene til
trafikksikkerhet opprettholdes. Faseplanen er utarbeidet med bakgrunn i vurderingene og
forutsetningene som er gjort gjennom forskningsspørsmålene. Ved videre arbeid og eventuell
bruk av faseplanen må man sørge for å gå dypere inn på de områdene som ikke er tatt videre
hensyn til i denne oppgaven. Man må også sørge for å involvere alle aktuelle parter.