Hvordan bruker Statens Vegvesen og Nye Veier AS handlingsrommet i totalentrepriser?
Abstract
De fleste vegprosjekter i Norge i dag gjennomføres med utførelsesentrepriser. Dentradisjonelle utførelsesentreprisen på anlegg synes dog å være både ressurskrevende ogtidskonsumerende, samtidig som den legger opp til en drakamp mellom partene i kontrakten.Med dette som bakgrunn, og en økende mengde store og komplekse prosjekter, ønsker offentligebyggherrer innen anlegg å øke sin andel totalentrepriser. Rapporter og aktører i markedet menerat økt bruk av totalentrepriser potensielt kan redusere prosjekttid og redusere kostnad. I tillegg tildette kan bruken av denne entrepriseformen frigjøre ressurser hos byggherren og utnytteeksisterende kompetanse hos entreprenørene. Totalentrepriser somprosjektgjennomføringsmodell og kontraktsform legger opp til et visst handlingsrom foraktørene. Dette kan utnyttes og potensielt bidra til å oppnå de ønskede effektene. Det kan dogoppstå problemer når de offentlige byggherrene (Statens Vegvesen) sitt reglement og standarderbegrenser dette handlingsrommet, og legger for mange føringer på entreprenøren. For åundersøke dette har det blitt gjennomført et litteraturstudium, samt fire casestudier. Dette er fireoffentlige vegutbyggingsprosjekter som har blitt utforsket med semi-strukturerte intervjuer ogdokumentstudier. Dette har identifisert handlingsrommet i prosjektene, samt det potensiellehandlingsrommet som finnes. Detaljnivået som bestemmes i kontrakten av byggherren, gjennombruk av håndbøker, normaler og prosesskoder, synes å være den kritiske faktoren. Dette avgjørhvorvidt entreprenøren får et tilstrekkelig handlingsrom, eller i for stor grad begrenses.