Klok av Skam? En kvalitativ studie av voksnes læringserfaringer gjennom å se på TV-serien Skam
Abstract
Livslang læring innebærer at vi lærer gjennom hele livet, på forskjellige måter og på ulike arenaer. For eksempel kan det å se på TV være en læringskontekst som kan fremme både transformativ læring og identitetsutvikling. Mange voksne er opptatte av og følger med på ungdomsserien Skam. Jeg ble nysgjerrig på hva og hvordan voksne kan lære av å se på et underholdningsprogram på NRK, og valgte Skam som case for denne kvalitative studien.
De sju informantene som har stilt opp i undersøkelsen, er voksne i alderen 30 til 55 år som har fulgt med på de første sesongene av TV-serien Skam. Resultatene, i form av deres tanker og refleksjoner, er behandlet gjennom en temasentrert analyse. Undersøkelsen bygger i hovedsak på, og er strukturert rundt Illeris tredimensjonale læringsmodell. Det vitenskapsteoretiske perspektivet som ligger til grunn for studien, er fenomenologi og hermeneutikk.
Voksne kan lære av å se på TV gjennom interesse og motivasjon, når det de ser på er gjenkjennelig og engasjerer dem følelsesmessig. Økt innsikt og bevisstgjøring i form av en transformativ læringsprosess kan føre til både identitetsutvikling og holdningsendringer hos voksne. Voksne kan ha best læringsutbytte gjennom å kommunisere og reflektere med andre rundt det de ser, noe som også kan føre til at samspillet med andre mennesker endrer seg