Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAarsand, Liselott
dc.contributor.advisorTønseth, Christin
dc.contributor.authorVik, Jannike
dc.date.accessioned2017-09-28T08:45:00Z
dc.date.available2017-09-28T08:45:00Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2457228
dc.description.abstractLivslang læring innebærer at vi lærer gjennom hele livet, på forskjellige måter og på ulike arenaer. For eksempel kan det å se på TV være en læringskontekst som kan fremme både transformativ læring og identitetsutvikling. Mange voksne er opptatte av og følger med på ungdomsserien Skam. Jeg ble nysgjerrig på hva og hvordan voksne kan lære av å se på et underholdningsprogram på NRK, og valgte Skam som case for denne kvalitative studien. De sju informantene som har stilt opp i undersøkelsen, er voksne i alderen 30 til 55 år som har fulgt med på de første sesongene av TV-serien Skam. Resultatene, i form av deres tanker og refleksjoner, er behandlet gjennom en temasentrert analyse. Undersøkelsen bygger i hovedsak på, og er strukturert rundt Illeris tredimensjonale læringsmodell. Det vitenskapsteoretiske perspektivet som ligger til grunn for studien, er fenomenologi og hermeneutikk. Voksne kan lære av å se på TV gjennom interesse og motivasjon, når det de ser på er gjenkjennelig og engasjerer dem følelsesmessig. Økt innsikt og bevisstgjøring i form av en transformativ læringsprosess kan føre til både identitetsutvikling og holdningsendringer hos voksne. Voksne kan ha best læringsutbytte gjennom å kommunisere og reflektere med andre rundt det de ser, noe som også kan føre til at samspillet med andre mennesker endrer segnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleKlok av Skam? En kvalitativ studie av voksnes læringserfaringer gjennom å se på TV-serien Skamnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel