Dataloggere i matematikkundervisning: - en kvalitativ studie om bruk av dataloggere som verktøy i matematikkundervisning
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2454618Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3808]
Sammendrag
Jeg ønsker med min oppgave å undersøke bruk av dataloggere og bevegelsessensor fra PASCO i arbeid med funksjoner og grafer i matematikkfaget. Studien vil også vurdere hvordan arbeid med dataloggere i matematikk påvirker elevers bruk av faglige begreper, og hvordan de tar i bruk gestikulering for å forklare hverandre hvordan de tenker.
Oppgavens problemstilling blir derfor: «På hvilken måte kan man dra nytte av dataloggere i arbeid med grafer og funksjoner i matematikkundervisning på 9.trinn?»
Ved å gjennomføre en kvalitativ studie av arbeid med funksjoner og grafer ved bruk av datalogging ønsker jeg å finne svar på problemstillingen. Studien har blitt gjennomført i to niendeklasser, og datamaterialet er hovedsakelig innhentet i form av videopptak av læringsaktiviteter, lydopptak av elevsamtaler og feltsamtaler.