Problematisering av demokratiet i norske samfunnsfagbøker
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2443228Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3819]
Sammendrag
I denne oppgaven presenteres en empirisk undersøkelse av seks lærebøker for det obligatoriske fellesfaget samfunnsfaget i den videregående skolen. Formålet er å vurdere Problematiseringen av demokratiet i norske samfunnsfagbøker, som også er studiens tittel. Undersøkelsen tar form i en kvalitativ innholdsanalyse, hvor man søker svar på problemstillingen: Hvordan problematiseres demokratiet i et utvalg norske samfunnsfagbøker i den videregående skolen etter LK2006?
Undersøkelsens resultat er belyst av disse spørsmålene:
1.Hvilke sider ved demokratiet er problematisert i de ulike samfunnsfagbøkene?
2.Hva kjennetegner en problematiserende/ikke problematiserende lærebok?
Sidene av demokratiet som er vurdert problematiserende er utledet av demokratiteori, mens kjennetegnene til en problematiserende/ikke problematiserende lærebok er utarbeidet gjennom lesning av lærebokempiri. Interaksjonen mellom teori og empiri gir kunnskap om hvordan demokratiet problematiseres.
Studien viser at sider ved demokratiet som man regner som sentrale for en opprettholdelse av styreformen, er problematisert i de fleste lærebøkene. Disse sidene er stemmegivning og valg. Sider ved demokratiet som ikke er problematisert er likestilling og sosiale goder.
Sidene av demokratiet er problematisert gjennom tekstlige kjennetegn som kritikk, drøfting og refleksjon. I lærebøkene som ikke problematiserer viser utsagnene til kjennetegnet ureflekterte narrativer.