Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorValved, Heidi
dc.date.accessioned2017-05-23T07:48:29Z
dc.date.available2017-05-23T07:48:29Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2443228
dc.description.abstractI denne oppgaven presenteres en empirisk undersøkelse av seks lærebøker for det obligatoriske fellesfaget samfunnsfaget i den videregående skolen. Formålet er å vurdere Problematiseringen av demokratiet i norske samfunnsfagbøker, som også er studiens tittel. Undersøkelsen tar form i en kvalitativ innholdsanalyse, hvor man søker svar på problemstillingen: Hvordan problematiseres demokratiet i et utvalg norske samfunnsfagbøker i den videregående skolen etter LK2006? Undersøkelsens resultat er belyst av disse spørsmålene: 1.Hvilke sider ved demokratiet er problematisert i de ulike samfunnsfagbøkene? 2.Hva kjennetegner en problematiserende/ikke problematiserende lærebok? Sidene av demokratiet som er vurdert problematiserende er utledet av demokratiteori, mens kjennetegnene til en problematiserende/ikke problematiserende lærebok er utarbeidet gjennom lesning av lærebokempiri. Interaksjonen mellom teori og empiri gir kunnskap om hvordan demokratiet problematiseres. Studien viser at sider ved demokratiet som man regner som sentrale for en opprettholdelse av styreformen, er problematisert i de fleste lærebøkene. Disse sidene er stemmegivning og valg. Sider ved demokratiet som ikke er problematisert er likestilling og sosiale goder. Sidene av demokratiet er problematisert gjennom tekstlige kjennetegn som kritikk, drøfting og refleksjon. I lærebøkene som ikke problematiserer viser utsagnene til kjennetegnet ureflekterte narrativer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleProblematisering av demokratiet i norske samfunnsfagbøkernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.description.localcodeDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatternb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel