Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrumo, Johnnb_NO
dc.contributor.authorBjerke, Ragnhildnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T13:07:57Z
dc.date.available2014-12-19T13:07:57Z
dc.date.created2012-06-18nb_NO
dc.date.issued2012nb_NO
dc.identifier534708nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/243820
dc.description.abstractDenne avhandlingen presenterer en vurdering av sakprosa i fire utvalgte læreverk for videregående skole. Sakprosa er et relativt nytt begrep, og det finnes ingen felles gjeldene avgrenset definisjon. I norskfaget har begrepet fått en sentral plass etter at det ble likestilt med skjønnlitteratur ved innføringen av Kunnskapsløftet, men heller ikke i skolen finnes det en samlet forståelse. Det er en kjent sak at de fleste lærere i Norge følger lærebøkene i sin undervisning og det har derfor vært interessant å se hvordan sakprosa fremstilles i skolen. For å belyse problemstillingen min har jeg laget tre arbeidsspørsmål, der sakprosabegrepet, tekstene og oppgavene i de ulike bøkene er vurdert opp mot hverandre. Begrepet sakprosa er stort sett fundert rundt det samme teoretiske utgangspunktet, selv om fremstillingen varierer. Tekstutvalget skal i henhold til læreplanen være representativt, i likhet med mengden sakprosatekster i de fire bøkene. Elevene skal produsere og gjennom arbeid med egne og andres tekster innlemmes i kultur og samfunnsliv, og oppgavene er en viktig del av forståelsen av sakprosa i skolen. Oppgavemengden direkte knyttet til sakprosakapitlene viser at produksjon av sakprosatekster inkluderes i større grad i noen av verkene enn i andre. Vurderingen min viser at det er stor variasjon i sakprosafremstillingen i de fire utvalgte læreverkene. Utgangspunkt, forståelse, og omfang viser en varierende fremstilling der et skille mellom elevorienterte og fagorienterte læreverk er synlig.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt for nordistikk og litteraturvitenskapnb_NO
dc.titleFor sakens skyld: En vurdering av sakprosa i fire sentrale læreverk for videregående skolenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber59nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt for nordistikk og litteraturvitenskapnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel