• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

For sakens skyld: En vurdering av sakprosa i fire sentrale læreverk for videregående skole

Bjerke, Ragnhild
Master thesis
View/Open
534708_FULLTEXT01.pdf (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/243820
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for språk og litteratur [2773]
Abstract
Denne avhandlingen presenterer en vurdering av sakprosa i fire utvalgte læreverk for videregående skole. Sakprosa er et relativt nytt begrep, og det finnes ingen felles gjeldene avgrenset definisjon. I norskfaget har begrepet fått en sentral plass etter at det ble likestilt med skjønnlitteratur ved innføringen av Kunnskapsløftet, men heller ikke i skolen finnes det en samlet forståelse. Det er en kjent sak at de fleste lærere i Norge følger lærebøkene i sin undervisning og det har derfor vært interessant å se hvordan sakprosa fremstilles i skolen.

For å belyse problemstillingen min har jeg laget tre arbeidsspørsmål, der sakprosabegrepet, tekstene og oppgavene i de ulike bøkene er vurdert opp mot hverandre. Begrepet sakprosa er stort sett fundert rundt det samme teoretiske utgangspunktet, selv om fremstillingen varierer. Tekstutvalget skal i henhold til læreplanen være representativt, i likhet med mengden sakprosatekster i de fire bøkene. Elevene skal produsere og gjennom arbeid med egne og andres tekster innlemmes i kultur og samfunnsliv, og oppgavene er en viktig del av forståelsen av sakprosa i skolen. Oppgavemengden direkte knyttet til sakprosakapitlene viser at produksjon av sakprosatekster inkluderes i større grad i noen av verkene enn i andre.

Vurderingen min viser at det er stor variasjon i sakprosafremstillingen i de fire utvalgte læreverkene. Utgangspunkt, forståelse, og omfang viser en varierende fremstilling der et skille mellom elevorienterte og fagorienterte læreverk er synlig.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt for nordistikk og litteraturvitenskap

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit