For sakens skyld: En vurdering av sakprosa i fire sentrale læreverk for videregående skole
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/243820Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne avhandlingen presenterer en vurdering av sakprosa i fire utvalgte læreverk for videregående skole. Sakprosa er et relativt nytt begrep, og det finnes ingen felles gjeldene avgrenset definisjon. I norskfaget har begrepet fått en sentral plass etter at det ble likestilt med skjønnlitteratur ved innføringen av Kunnskapsløftet, men heller ikke i skolen finnes det en samlet forståelse. Det er en kjent sak at de fleste lærere i Norge følger lærebøkene i sin undervisning og det har derfor vært interessant å se hvordan sakprosa fremstilles i skolen.
For å belyse problemstillingen min har jeg laget tre arbeidsspørsmål, der sakprosabegrepet, tekstene og oppgavene i de ulike bøkene er vurdert opp mot hverandre. Begrepet sakprosa er stort sett fundert rundt det samme teoretiske utgangspunktet, selv om fremstillingen varierer. Tekstutvalget skal i henhold til læreplanen være representativt, i likhet med mengden sakprosatekster i de fire bøkene. Elevene skal produsere og gjennom arbeid med egne og andres tekster innlemmes i kultur og samfunnsliv, og oppgavene er en viktig del av forståelsen av sakprosa i skolen. Oppgavemengden direkte knyttet til sakprosakapitlene viser at produksjon av sakprosatekster inkluderes i større grad i noen av verkene enn i andre.
Vurderingen min viser at det er stor variasjon i sakprosafremstillingen i de fire utvalgte læreverkene. Utgangspunkt, forståelse, og omfang viser en varierende fremstilling der et skille mellom elevorienterte og fagorienterte læreverk er synlig.