• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Interkulturell pedagogikk i estetisk perspektiv - En kreativt refleksiv litteraturstudie

Granløv, Unn
Master thesis
Thumbnail
Åpne
MEST_Unn Granløv.pdf (565.7Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2437235
Utgivelsesdato
2014
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for lærerutdanning [1412]
Sammendrag
Masteroppgaven ″interkulturell pedagogikk i et estetisk perspektiv″ har til hensikt å bidra til å

skape et teoretisk grunnlag for hvordan interkulturell pedagogikk kan forstås og defineres i et

estetisk perspektiv. Oppgaven kom til gjennom et ønske om å skape refleksjon rundt måten

man kan tenke estetikk på i et samfunn og utdanningssystem preget av mangfold.

Masteroppgaven er en litteraturstudie der jeg benytter meg av en kreativ refleksjon som

metodisk tilnærming til litteraturen. Den kreative refleksjonen “frigjør” innholdet i litteraturen

og gir meg mulighet til å gå aktivt inn i litteraturen, både når det gjelder utvalg av og

kombinasjon av litteratur. Gjennom denne metodologiske tilnærmingen har jeg trukket ut seks

sentrale teoretikere. Innen interkulturell pedagogikk har jeg valgt Pirjo Lahdenperä, Hanna

Arendt og James A. Banks, innen estetisk teori har jeg valgt John Dewey, Nelson Goodman

og Jerome Stolnitz. Kreativ refleksjon har videre gjort det mulig å gå dypere inn i litteraturen

ved hjelp av en filosofisk innholdsanalyse der jeg skriver frem didaktisk relevante temaer som

til sammen kan skape et nytt helhetlig grunnlag for hvordan interkulturell pedagogikk kan

forstås og defineres gjennom et estetisk perspektiv. Som en hovedkonklusjon peker jeg på

hvordan erfaringen er bindeleddet mellom interkulturell og estetikk, og hvordan dette bidrar

til evnen til kritisk refleksjon. Jeg diskuterer videre hvordan dette kan ha betydning for

samspillet mellom samfunn og individ ved at det er mellom samfunn og individ at behovet for

interkulturell pedagogikk i estetisk perspektiv oppstår. Jeg peker videre på at det å forstå

interkulturell pedagogikk i estetisk perspektiv kan ha innvirkning på didaktikken og

pedagogisk praksis. Studien synliggjør viktigheten av teoretisk forankring for å endre og

utvikle didaktikk og behovet for pedagogisk forståelse og praksis som speiler det mangfoldige

samfunnet vi lever i i dag.

Nøkkelord

Interkulturell pedagogikk, estetikk, estetisk tilnærming, teoristudie, pedagogisk utvikling.
 
The master thesis “Intercultural pedagogy from an aesthetic perspective” aims at contributing

to the creation of a theoretical foundation on how intercultural pedagogy can be understood

and defined from an aesthetic perspective. The thesis started from a desire to create reflection

about how aesthetics can be understood and combined with intercultural perspectives.

The master thesis is a literaturestudy where I approach the literature through a creative

reflexive methodology. The creative-reflexive approach “releases” the content within the

literature and allows me to actively dig into the literature. Through this creative-reflexive

approach I have chosen texts of six scholars that are central to this study. Within intercultural

pedagogic I have chosen texts by Pirjo Lahdenperä, Hanna Arendt and James A. Banks.

Within aesthetics I have chosen texts by John Dewey, Nelson Goodman and Jerome Stolnitz.

Creative reflection has also made it possible to dig deeper in to the literature through a

philosophical content analysis, through which I define different themes that is arguably

relevant for teaching and learning framed by intercultural pedagogy. These themes, that I have

defined as relevant for teaching and learning through the analysis, are discussed as theoretical

foundation for how intercultural pedagogic can be understood and defined through an

aesthetic perspective. The main conclusions in this study, is how experience is the connection

between intercultural pedagogy and aesthetics, and how this fosters critical reflection. This

again can have an impact on the interaction between society and the individual which leads

me to argue for the necessity for an intercultural pedagogic in an aesthetic perspective. Based

on these conclusions, the study reflects upon the importance of a strong theoretical foundation

and the need for a theory of teaching and learning that reflects the multicultural society that

we live in today.

Keywords

Intercultural pedagogic, aesthetic, aesthetic approach, theoretical foundation, pedagogical

development.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit