Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBruland, Amund
dc.contributor.authorKleppestø, Anette
dc.date.accessioned2017-03-10T14:01:59Z
dc.date.available2017-03-10T14:01:59Z
dc.date.created2016-06-09
dc.date.issued2016
dc.identifierntnudaim:14503
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2433657
dc.description.abstractVintrene preges av stadig mildere klima og det knyttes stadig større usikkerhet til skisesongene i kystnære strøk. Det ses derfor på muligheten for å koble ut den naturlige klimafaktoren å bygge en skitunnel i Holmestrand. Her finnes det en nedlagt veitunnel som det er tenkt å ta utgangspunkt i, med håp om å skape et økonomisk fortrinn. Denne oppgaven er skrevet som en del av forprosjektet for Holmestrand skitunnel. Fokuset i rapporten er hvilke geologiske, tekniske og økonomiske hensyn som må tas for å bygge en skitunnel i Holmestrand ved å besvare punktene: 1. Hvordan skal tunnelprofilet utformes med tanke på hvelv, dreneringsløsning og isolasjon og hva vil dette koste? 2. Hvordan skal en gå frem for å endre dagens tunneltrasé til å bli en attraktiv løypetrasé for skigåing?Hvilke geologiske, tekniske og økonomiske begrensninger må da tas hensyn til? 3. Kan høye konsentrasjoner av radongass bli en utfordring eller begrensning for prosjektet? 4. Hva kjennetegner god snøkvalitet og hvordan en skaffe snø til tunnelen? 5. Hvilke faktorer kan bidra til å gjøre Holmestrand skitunnel attraktiv? Det finnes lite tilgjengelig litteratur om denne typen idrettsanlegg.Mye av infomasjonen er bevart som fortrolig informasjon hos ulike aktører som har vært med å planlegge slike anlegg tidligere og lite informasjon er offentliggjort. Det er derfor tatt utgangspunkt i kilder fra andre fagfelt og forsøkt å tilpasse denne informasjonen til dette prosjektet. I tillegg er det funnet nyttig informasjon ved hjelp av nyhetsartikler, ulike produsenter og fagfolk. Spesielt informasjon fra nyhetsartikler, nettsider o.l. har vært viktig å kvalitetssikre ved hjelp av uavhengige kilder. Det har derfor vært til stor hjelp å benytte seg av kreativ problemløsning, både med tanke på måter å innhente relevant teori og med tanke på utforming av løsninger. Radontesting av tunnelen er gjort som et praktisk forsøk som en del av denne oppgaven. Det er presentert tre ulike alternativer for løypeprofil med tilhørende løsninger for drenering hvor en mellomting mellom alternativ to og tre er anbefalt. Hvelvløsninger og isolasjonsløsninger er presentert og foreslått. Faktorer som påvirker snøkvalitet er hensyntatt og vurdert og det er foreslått metoder for å skaffe snø til tunnelen på. Til å begynne med ser det ut til at snøhøsting vil være det rimligste og mest miljøvennlige alternativet. Det er ikke funnet indikasjoner på radonfare i tunnelen. Det er gjort økonomiske beregninger på blant annet hvelvløsninger og utsprengning av nytt løypeprofil. Basert på en helhetsvurdering av blant annet størrelse og omfang for tunnelen er det foreslått å dele prosjektet inn i flere byggetrinn hvor tunnelen og bygningsmassene i nord bygges først. Løsningene som er presentert og diskutert i denne rapporten danner et grunnlag for videre arbeid i detaljprosjekteringsfasen.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectBygg- og miljøteknikk, Anleggs- og produksjonsteknikk
dc.titleHolmestrand skitunnel
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel