dc.description.abstract | Vintrene preges av stadig mildere klima og det knyttes stadig større usikkerhet til skisesongene
i kystnære strøk. Det ses derfor på muligheten for å koble ut den naturlige klimafaktoren å
bygge en skitunnel i Holmestrand. Her finnes det en nedlagt veitunnel som det er tenkt å ta
utgangspunkt i, med håp om å skape et økonomisk fortrinn.
Denne oppgaven er skrevet som en del av forprosjektet for Holmestrand skitunnel. Fokuset
i rapporten er hvilke geologiske, tekniske og økonomiske hensyn som må tas for å bygge
en skitunnel i Holmestrand ved å besvare punktene:
1. Hvordan skal tunnelprofilet utformes med tanke på hvelv, dreneringsløsning og
isolasjon og hva vil dette koste?
2. Hvordan skal en gå frem for å endre dagens tunneltrasé til å bli en attraktiv
løypetrasé for skigåing?Hvilke geologiske, tekniske og økonomiske begrensninger
må da tas hensyn til?
3. Kan høye konsentrasjoner av radongass bli en utfordring eller begrensning for
prosjektet?
4. Hva kjennetegner god snøkvalitet og hvordan en skaffe snø til tunnelen?
5. Hvilke faktorer kan bidra til å gjøre Holmestrand skitunnel attraktiv?
Det finnes lite tilgjengelig litteratur om denne typen idrettsanlegg.Mye av infomasjonen
er bevart som fortrolig informasjon hos ulike aktører som har vært med å planlegge slike
anlegg tidligere og lite informasjon er offentliggjort. Det er derfor tatt utgangspunkt i kilder
fra andre fagfelt og forsøkt å tilpasse denne informasjonen til dette prosjektet. I tillegg er det
funnet nyttig informasjon ved hjelp av nyhetsartikler, ulike produsenter og fagfolk. Spesielt
informasjon fra nyhetsartikler, nettsider o.l. har vært viktig å kvalitetssikre ved hjelp av uavhengige
kilder. Det har derfor vært til stor hjelp å benytte seg av kreativ problemløsning, både
med tanke på måter å innhente relevant teori og med tanke på utforming av løsninger.
Radontesting av tunnelen er gjort som et praktisk forsøk som en del av denne oppgaven.
Det er presentert tre ulike alternativer for løypeprofil med tilhørende løsninger for drenering
hvor en mellomting mellom alternativ to og tre er anbefalt. Hvelvløsninger og isolasjonsløsninger er presentert og foreslått. Faktorer som påvirker snøkvalitet er hensyntatt og
vurdert og det er foreslått metoder for å skaffe snø til tunnelen på. Til å begynne med ser det
ut til at snøhøsting vil være det rimligste og mest miljøvennlige alternativet. Det er ikke funnet
indikasjoner på radonfare i tunnelen.
Det er gjort økonomiske beregninger på blant annet hvelvløsninger og utsprengning av
nytt løypeprofil. Basert på en helhetsvurdering av blant annet størrelse og omfang for tunnelen
er det foreslått å dele prosjektet inn i flere byggetrinn hvor tunnelen og bygningsmassene i
nord bygges først.
Løsningene som er presentert og diskutert i denne rapporten danner et grunnlag for videre
arbeid i detaljprosjekteringsfasen. | |