Holmestrand skitunnel
Abstract
Vintrene preges av stadig mildere klima og det knyttes stadig større usikkerhet til skisesongenei kystnære strøk. Det ses derfor på muligheten for å koble ut den naturlige klimafaktoren åbygge en skitunnel i Holmestrand. Her finnes det en nedlagt veitunnel som det er tenkt å tautgangspunkt i, med håp om å skape et økonomisk fortrinn.
Denne oppgaven er skrevet som en del av forprosjektet for Holmestrand skitunnel. Fokuseti rapporten er hvilke geologiske, tekniske og økonomiske hensyn som må tas for å byggeen skitunnel i Holmestrand ved å besvare punktene:
1. Hvordan skal tunnelprofilet utformes med tanke på hvelv, dreneringsløsning ogisolasjon og hva vil dette koste?2. Hvordan skal en gå frem for å endre dagens tunneltrasé til å bli en attraktivløypetrasé for skigåing?Hvilke geologiske, tekniske og økonomiske begrensningermå da tas hensyn til?3. Kan høye konsentrasjoner av radongass bli en utfordring eller begrensning forprosjektet?4. Hva kjennetegner god snøkvalitet og hvordan en skaffe snø til tunnelen?5. Hvilke faktorer kan bidra til å gjøre Holmestrand skitunnel attraktiv?
Det finnes lite tilgjengelig litteratur om denne typen idrettsanlegg.Mye av infomasjonener bevart som fortrolig informasjon hos ulike aktører som har vært med å planlegge slikeanlegg tidligere og lite informasjon er offentliggjort. Det er derfor tatt utgangspunkt i kilderfra andre fagfelt og forsøkt å tilpasse denne informasjonen til dette prosjektet. I tillegg er detfunnet nyttig informasjon ved hjelp av nyhetsartikler, ulike produsenter og fagfolk. Spesieltinformasjon fra nyhetsartikler, nettsider o.l. har vært viktig å kvalitetssikre ved hjelp av uavhengigekilder. Det har derfor vært til stor hjelp å benytte seg av kreativ problemløsning, bådemed tanke på måter å innhente relevant teori og med tanke på utforming av løsninger.
Radontesting av tunnelen er gjort som et praktisk forsøk som en del av denne oppgaven.
Det er presentert tre ulike alternativer for løypeprofil med tilhørende løsninger for dreneringhvor en mellomting mellom alternativ to og tre er anbefalt. Hvelvløsninger og isolasjonsløsninger er presentert og foreslått. Faktorer som påvirker snøkvalitet er hensyntatt ogvurdert og det er foreslått metoder for å skaffe snø til tunnelen på. Til å begynne med ser detut til at snøhøsting vil være det rimligste og mest miljøvennlige alternativet. Det er ikke funnetindikasjoner på radonfare i tunnelen.
Det er gjort økonomiske beregninger på blant annet hvelvløsninger og utsprengning avnytt løypeprofil. Basert på en helhetsvurdering av blant annet størrelse og omfang for tunnelener det foreslått å dele prosjektet inn i flere byggetrinn hvor tunnelen og bygningsmassene inord bygges først.
Løsningene som er presentert og diskutert i denne rapporten danner et grunnlag for viderearbeid i detaljprosjekteringsfasen.