Evalueringsmodeller - Metoder for å evaluere statlige investeringsprosjekter
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2433602Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Statlige investeringsprosjekter iverksettes på bakgrunn av et uttalt behov og en forventet samfunnsnytte. En evaluering av et prosjekt etter ferdigstillelse vil kunne gi svar på om behovene er tilfredsstilt og forventet samfunnsnytte er blitt realisert.
På bakgrunn av dette har det i denne mastergradsoppgaven blitt forsøkt å finne den beste metoden å evaluere på. Mer spesifikt å finne den evalueringsmodellen som er i best stand til å avgjøre om et bygg har ført til nye metoder å jobbe på, og om bygget er relevant i dag.
Utvelgelsen av den beste evalueringsmodellen har i denne mastergradsoppgaven en grundig teoretisk og praktisk forankring. Med dette menes at det er blitt valgt ut en modell på bakgrunn av et gjennomført litteraturstudium, og en evaluering av et statlig investeringsprosjekt.Selve evalueringen er blitt gjennomført som et casestudium, hvor caset er Høgskolen i Østfold - Studiested Remmen. Dette er et samlokaliseringsprosjekt hvor flere, mindre høgskoler i Østfold er slått sammen til en større høgskoleenhet.
De funn som blir presentert i casestudiet, vil videre bli vurdert opp mot teori, for deretter gi en endelig konklusjon på hvilken evalueringsmodell som er den beste, samt gi et svar på om samlokaliseringen førte til nye metoder å jobbe på, og om bygget som utgjorde samlokaliseringen er relevant i dag.