• Hva skal til for å gjøre hvitfisknæringen mer miljømessig bærekraftig i fremtiden? 

      Sølsnes, Robin Samuelsen; Råd, Marius Frandsen (Bachelor thesis, 2017)
      I denne oppgaven har vi fokusert på bærekraftig drift i hvitfisknæringen, nærmere bestemt den miljømessige delen av bærekraft. Problemstillingen vår lyder som følgende: Hva skal til for å gjøre hvitfisknæringen mer ...
    • Hvilke faktorer påvirker en forbrukers intensjon til å handle på nett? 

      Urheim, Mari Hovland; Jakobsen, Sandra Moldestad (Bachelor thesis, 2020)
      Oppgaven har som hensikt å svare på vår problemstilling: «Hvilke faktorer påvirker en forbrukers intensjon til å handle på nett?» Det teoretiske utgangspunktet for denne oppgaven er teorien om planlagt atferd som ble ...
    • Hvilke faktorer påvirker unges spareatferd i Ålesund? 

      Aarseth, Fredrik Olsen (Bachelor thesis, 2022)
      I denne oppgaven skal jeg se nærmere på faktorer som påvirker spareatferden til unge i Ålesund mellom 18 og 30 år. I oppgaven er det kartlagt de vanligste sparemetodene og trender for denne aldersgruppen samt foretatt ...
    • ‘’Hvordan bruke sosiale medier til å promotere Sibelias varemerke til målgruppen 18-28 år?‘’ 

      Nelvik, Ida.; Aas, Michelle G. (Bachelor thesis, 2021)
      I denne bacheloroppgaven har vi undersøkt ‘’Hvordan bruke sosiale medier til å promotere Sibelias varemerke til målgruppen 18-28 år?‘’. Det ble anvendt kvantitativ undersøkelse med en spørreundersøkelse som ble lagt ut på ...
    • Hvordan har "bestevenn"-avtalen og "Æ"-applikasjonen til Rema 1000 påvirket omdømmet deres? 

      Mele, Vilde Sivertsen (Bachelor thesis, 2020)
      Etter flere år med en jevnt økende omsetning for Rema 1000, sank den i 2017 med flere milliarder. Mot slutten av 2016 settes «bestevenn»-avtalen i gang, og mye tyder på at dette ble negativt mottatt i samfunnet. Det blir ...
    • Hvordan har en pandemi påvirket en av Norges viktigste merkevarer? 

      Fjeldstad, Vilde Elisabeth (Bachelor thesis, 2021)
      Utbruddet av Covid-19 har forårsaket den mest utfordrende forstyrrelsen på global økonomi siden det forrige århundret. Sentralt står en svekket turisme og cruiseskipindustri. Den norske Hurtigruten havnet forrige sommer i ...
    • Hvordan kan Fiolen styrke salgsgrunnlaget i bedriften gjennom sin nettbutikk? 

      Hunvik, Hanne Martine Bø (Bachelor thesis, 2021)
      Netthandelen er i kontinuerlig vekst og handlemønsteret til forbrukerne er stadig i endring. Fiolen er en gave- og interiørbutikk i Stryn, som har drevet fysisk butikk siden 1989. I februar 2021 ble det i tillegg lansert ...
    • Hvordan kan Mestergull Moagård forbedre sin tilstedeværelse i sosiale medier? 

      Hansen, Henriette Madeleine Nørve; Valderhaug, Sarah Rønning; Larsen, Sunniva Sæhaug (Bachelor thesis, 2023)
      Sosiale medier har i de siste årene skutt fart innad i den digitale markedsføringen for flere bedrifter, dette gjelder også for Mestergull Moagaard. Bedrifter slår til på sjansen til å møte forbrukere på ulike plattformer ...
    • Hvordan kan Panto posisjonere seg på det norske markedet for studenter mellom 18 og 30 år? 

      Horn, Solveig Nordset; Øvreberg, Nora Ringstad (Bachelor thesis, 2020)
      Sammendrag Posisjonering er en sentral del av all markedsføring, og handler om å plassere et produkt eller merke i en målgruppes bevissthet. I denne oppgaven har vi forsøkt å finne ut hvordan en nyetablert bedrift som ...
    • Hvordan kan Slettvoll skape en tilfredsstillende og optimal kundereise gjennom utvikling av nettbutikk? 

      Vik, Kine Emilie; Sætre, Espen Ulvestad (Bachelor thesis, 2021)
      I startfasen av bacheloroppgaven hadde vi et ønske om å belyse et berøringspunkt i kundereisen som kan forbedres og videreutvikles, slik at det til slutt vil kunne imøtekomme kundens behov. Dette resulterte i et ønske om ...
    • Hvordan kan XXL gjenvinne lønnsomhet? 

      Haanshuus, Jeppe Lande og Jåstad, Håvard (Bachelor thesis, 2019)
      Hensikten med denne oppgaven er å beskrive hvordan XXL kan gjenvinne lønnsomhet. Oppgaven er konfidensiell og skal ikke publiseres offentlig. For å beskrive hvordan XXL kan gjenvinne lønnsomhet var vi spesielt interessert ...
    • Hvordan kan XXL gjenvinne lønnsomhet? 

      Haanshuus, Jeppe Lande og Jåstad, Håvard (Bachelor thesis, 2019)
      Hensikten med denne oppgaven er å beskrive hvordan XXL kan gjenvinne lønnsomhet. Oppgaven er konfidensiell og skal ikke publiseres offentlig. For å beskrive hvordan XXL kan gjenvinne lønnsomhet var vi spesielt interessert ...
    • Hvordan påvirker chatbot ansatte i kundeservice i Nordea Ålesund? 

      Gundersen, Line; Svensli, Belinda Berg; Røssaak-Norvik, Sarah M. (Bachelor thesis, 2021)
      Bankbransjen benytter seg av stadig nye teknologiske utviklinger som blant annet kunstig intelligens for å optimalisere kundeservice. Programvaren chatbot bidrar i videreutviklingen av en digitalisert kundeservice, hvor ...
    • Hvordan påvirker en konjunkturdrevet endringsprosess motivasjonen i en organisasjon? 

      Ulvestad, Silje Cathrin Skarbø; Rønning, Sofie; Vegsundvåg, Maiken (Bachelor thesis, 2019)
      I denne oppgaven har vi valgt å skrive innenfor fagfeltet organisasjon og ledelse, med fokus på teorier om endring, kommunikasjon og motivasjon. Valget av problemstilling har vært en kombinasjon av interessen for dette ...
    • Hvordan påvirker nedleggelse av bankkontor valg av boliglånsbank 

      De Lange, Petter Eilif; Reite, Endre Jo (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Flere banker har lagt ned bankfilialer, og begrunner kostnadskutt med mer selvbetjente kunder. Lokalsamfunn argumenterer for bankfilialenes betydning, men fører nedleggelsene fortsatt til kundeavgang? Vi sammenligner ...
    • Hvordan påvirker parallellimport av eksklusive motemerker til dagligvarebransjen, high-end segmentet i motebransjen? 

      Ryste, Marius Tryggestad; Avseth, Håkon Engen (Bachelor thesis, 2020)
      Før vi startet arbeidet med denne bacheloroppgaven hadde vi et ønske om å belyse parallellimport for allmennheten. Til sammen har vi 10 års erfaring fra motebransjen hvor vi erfarte negative konsekvenser av parallellimport. ...
    • Hvordan påvirker plassering valg av spisested i Ålesund. 

      Rønnestad Hoffseide, Markus Andre; Nøringseth, Nikolai Arne; Strand, Håkon Lykkebø (Bachelor thesis, 2019)
      Dette er en bacheloroppgave som ser på hvordan plassering påvirker valg av spisested i Ålesund kommune. Mye av studien er basert på Kivela (1997 )og Feng Wang, Li Chen og Weike Pan (2016) sine funn. Problemstillingen vi ...
    • Hvordan tilpasser IKEA reklame til kultur? 

      Hauge, Tonje Rundtom; Holmeset, Julia Sophie Huldal; Hagen, Elina; Remøy, Renate (Bachelor thesis, 2018)
      Verden blir likere da globaliseringen øker deling, kommunikasjon og handel på tvers av landegrenser. Bedrifter blir større og internasjonale noe som gjør at man finner samme tilbud i flere land. Dermed virker verden likere ...
    • Hydrogen Utilization of Floating Offshore Wind Farms 

      Nesdal, Benedicte Frøland (Master thesis, 2021)
      Havvind og hydrogen er blant de mest attraktive løsningene innen fornybar energi ettersom de har potensialet til å være en sterk bidragsyter i avkarboniseringen av ulike sektorer. I løpet av de siste årene har utviklingen ...
    • I hvilken grad har Æ-appen og bestevenn-avtalen påvirket Rema 1000s omdømme? 

      Skodje, Stine Furnes; Synnes, Trine Emilie Yttri; Ytredal, Synne; Måseidvåg, Sandra (Bachelor thesis, 2018)
      Vi har valgt å se nærmere på dagligvarehandelen og Rema 1000. Vi ønsker å undersøke om der er en årsakssammenheng mellom Æ-appen og bestevenn-avtalen i forhold til Rema 1000s fallende omdømme. Ut i fra dette kom vi frem ...