I hvilken grad har Æ-appen og bestevenn-avtalen påvirket Rema 1000s omdømme?
Abstract
Vi har valgt å se nærmere på dagligvarehandelen og Rema 1000. Vi ønsker å undersøke om der er en årsakssammenheng mellom Æ-appen og bestevenn-avtalen i forhold til Rema 1000s fallende omdømme. Ut i fra dette kom vi frem til problemstillingen:
“I hvilken grad har Æ-appen og bestevenn-avtalen påvirket Rema 1000s omdømme?”
For å samle inn data rundt problemstillingen har vi benyttet oss av både primære og sekundære kilder. Av sekundære kilder er mye hentet fra nett og avisoppslag om og rundt Rema 1000 og undersøkelser gjort av andre slik som YouGov BrandIndex. Av primærkilder er data direkte fra Rema 1000s egne årsrapporter og nettsteder brukt i tillegg til en nøye utvalgt markedsundersøkelse som ga oss primær informasjon direkte fra kundene.
Gjennom en kvantitativ forskningsmetode har vi utviklet en undersøkelse for å få svar på vår problemstilling. Den har skaffet oss informasjon om kundenes holdninger til Æ-appen og bestevenn-avtalen. Resultatene fra undersøkelsen ble hypotese-testet ved hjelp av SPSS og videre diskutert under diskusjonskapitlet. Analysen er gjort ut ifra teorien rundt årsakssammenheng, som studerer påvirkningen mellom to fenomener, der A påvirker B. Oppgaven avslutter med en endelig konklusjon på problemstillingen.