Blar i Institutt for internasjonal forretningsdrift på tittel
Viser treff 183-202 av 453
-
How Cultural Factors Influence Consumer Autonomy: A Quantitative Analysis
(Master thesis, 2022)Formål - Hensikten med denne studien er å validere og analysere hvordan kulturelle faktorer påvirker nivået av forbrukerautonomi. Design/tilnærming – Forskningsspørsmålet ble delt inn i fire hypoteser og besvart med en ... -
How important are private labels for consumers in grocery retailing?
(Master thesis, 2018)The grocery market has three large umbrella chains where they use different approaches to differentiate themselves. One approach is their use of private labels. When the private labels were introduced into the market, they ... -
How is the use of mobile money services transforming lives in Ghana?
(Chapter, 2019)Mobile money (MM) is considered a revolutionary phenomenon in the developing world and relies on basic mobile handsets capable of voice and SMS or text. This chapter assesses the potential of mobile phones as a delivery ... -
How middle leaders met lockdown: “It's an endless uphill struggle”
(Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven diskuterer hvordan ledere i et av Norges største mediehus motiverte sine ansatte under Covid-19-pandemien. Det var en tid som ga utfordringer, endringer i arbeidsdagen, manglende motivasjon i forhold til ... -
How Relevant Are Risk Perceptions, Effort, and Performance Expectancy in Mobile Banking Adoption?
(Journal article; Peer reviewed, 2018)This article provides a comprehensive overview of the adoption process using evidence from m-banking adoption in Pakistan. A survey design was used and 189 responses were received from across Pakistan and analyzed using ... -
How the entrepreneurial ecosystem contributes to the scaling of Norwegian technology companies
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven tar sikte på å utforske hvordan det entreprenørielle økosystemet bidrar til skalering av norske teknologiselskaper. Den norske regjeringen har gjennom årene iverksatt tiltak for å øke nivået på gründervirksomhet ... -
How to approach customers with a new product? An application of the Kano model for an Norwegian engineering company.
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven har vi undersøkt hvordan man kan introdusere et nytt produkt til nye potensielle markeder med bruk av Kano-modellen i samarbeid med det norske selskapet Oceaneering Rotator AS. Oceaneering Rotator har nylig ... -
How to Create Customer Loyalty in the New Era of Open Banking and PSD2: A Case Study of Sparebanken Møre
(Master thesis, 2018)The purpose of this thesis is to investigate how banks can create customer loyalty in the new market context of Open Banking and PSD2. Open Banking and PSD2 bring some fundamental changes to the industry, increasing ... -
How to increase the sales of Norwegian salmon fish in Chinese market from supply chain perspectives
(Master thesis, 2015)This whole paper has been discussed the current market consumption of Norwegian salmon in China and the solutions towards the owes, as well as outlook for the further market expansion from supply chain and logistic ... -
Human side of digitalization: A study of organizational structure, leader and employee competencies, and work-life balance
(Working paper series;, Research report, 2019) -
HVA DRIVER FORBRUKERNES ETTERSPØRSEL ETTER TESLA?
(Bachelor thesis, 2020)Formålet med denne oppgaven var å undersøke og kartlegge hvilke faktorer som driver forbrukernes etterspørsel etter Tesla i det norske elbilmarkedet. Noe som vekker refleksjoner og spørsmål om hvilke holdninger og assosiasjoner ... -
Hva påvirker forbrukernes prissensitivitet på det stadig prisøkende smarttelefonmarkedet?
(Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven skal vi se på hvordan prissensitivitet påvirkes på det norske smarttelefonmarkedet. Smarttelefoner er noe som er blitt utrolig viktig for det moderne norske samfunn, både for tilgjengelighet, arbeid, og ... -
Hva påvirker kunders handlingsintensjon ved kjøp av røkt fisk? En kvantitativ studie
(Bachelor thesis, 2024)Sammendrag Norsk fisk er populært i flere deler av verden og er en viktig eksportvare for Norge. En rapport fra McKinsey i 2022 trekker frem havbruksnæringen som en av næringene vi skal leve av etter oljen (NRK, 2022). ... -
Hva skal til for å gjøre hvitfisknæringen mer miljømessig bærekraftig i fremtiden?
(Bachelor thesis, 2017)I denne oppgaven har vi fokusert på bærekraftig drift i hvitfisknæringen, nærmere bestemt den miljømessige delen av bærekraft. Problemstillingen vår lyder som følgende: Hva skal til for å gjøre hvitfisknæringen mer ... -
Hvilke faktorer påvirker en forbrukers intensjon til å handle på nett?
(Bachelor thesis, 2020)Oppgaven har som hensikt å svare på vår problemstilling: «Hvilke faktorer påvirker en forbrukers intensjon til å handle på nett?» Det teoretiske utgangspunktet for denne oppgaven er teorien om planlagt atferd som ble ... -
Hvilke faktorer påvirker nordmenns intensjon om kjøp av laks og konsum av sashimi?
(Bachelor thesis, 2024)Historisk sett har Norge vært en sjømatnasjon hvor sjømat har vært en stor del av den norske matkulturen. Nordmenn ligger i verdenstoppen i konsum av laks per innbygger med et gjennomsnitt på 5,7 kilo per person. Likevel ... -
Hvilke faktorer påvirker unges spareatferd i Ålesund?
(Bachelor thesis, 2022)I denne oppgaven skal jeg se nærmere på faktorer som påvirker spareatferden til unge i Ålesund mellom 18 og 30 år. I oppgaven er det kartlagt de vanligste sparemetodene og trender for denne aldersgruppen samt foretatt ... -
‘’Hvordan bruke sosiale medier til å promotere Sibelias varemerke til målgruppen 18-28 år?‘’
(Bachelor thesis, 2021)I denne bacheloroppgaven har vi undersøkt ‘’Hvordan bruke sosiale medier til å promotere Sibelias varemerke til målgruppen 18-28 år?‘’. Det ble anvendt kvantitativ undersøkelse med en spørreundersøkelse som ble lagt ut på ... -
Hvordan har "bestevenn"-avtalen og "Æ"-applikasjonen til Rema 1000 påvirket omdømmet deres?
(Bachelor thesis, 2020)Etter flere år med en jevnt økende omsetning for Rema 1000, sank den i 2017 med flere milliarder. Mot slutten av 2016 settes «bestevenn»-avtalen i gang, og mye tyder på at dette ble negativt mottatt i samfunnet. Det blir ... -
Hvordan har en pandemi påvirket en av Norges viktigste merkevarer?
(Bachelor thesis, 2021)Utbruddet av Covid-19 har forårsaket den mest utfordrende forstyrrelsen på global økonomi siden det forrige århundret. Sentralt står en svekket turisme og cruiseskipindustri. Den norske Hurtigruten havnet forrige sommer i ...