Øke eldres digitale kompetanse
Description
Full text not available
Abstract
Hensikten med denne studien er å se hvordan eldre kan øke sine digitale ferdigheter ved å delta på digital opplæring som også fremmer et godt og sosialt miljø for læring. Det man jobber for er å gjøre at flertall av eldre kan få delta i det digitale samfunnet.
I masteroppgaven har jeg brukt kvalitative og kvantitative metoder. Det har blitt gjennomført dybdeintervju, observasjoner, workshop og en spørreundersøkelse. Det resulterte i at jeg kom fram til noen anbefalinger til hvordan man kan lage god opplæringen. Hvis man vil starte med kurs og opplæring kan man se på anbefalingene. Anbefalingene handler mest om hvordan opplæringen skal organiseres, hvem man burde rekruttere til å holde opplæring, og hvilken opplæringsmetode som fungerer best. The purpose of this study is to see how the elderly can increase their digital skills by participating in digital training that also promotes a good social environment for learning. What we are working towards is that the majority of older people can participate in the digital society.
In my master's thesis, I have used qualitative and quantitative methods. In-depth interviews, observations, workshops, and a survey. It resulted in some recommendations on how to make good digital courses or training. If someone wants to start guiding courses and digital training for elderly in the future, they can look at the recommendations. The recommendations are mostly about how the training should be organized, who should be recruited to give these digital courses, and which training method might work best with the elderly.