Blar i Øvrige samlinger på tittel
Viser treff 38479-38498 av 38554
-
Å arbeide i publikums øye – Hvordan oppleves det å jobbe i kontorer på gateplan?
(Journal article; Peer reviewed, 2017) -
Å bevege seg i og gjennom tekster. Skjønnlitterær lesing i tverrfaglig undervisning om rovdyr på mellomtrinnet
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen drøfter hvilken rolle lesing av skjønnlitteratur kan spille i et tverrfaglig undervisningsopplegg om rovdyr. Det empiriske materialet består av gruppesamtaler med elever på mellomtrinnet som har lest to ... -
Å bli familieterapeut: En kvalitativ studie av videoveiledning i familieterapiutdanning
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Studenter som utdanner seg til familieterapeuter, skal tilegne seg kunnskap om aktuelle teorier og metodiske tilnærminger. De skal tilegne seg ferdigheter og utvikle et reflektert forhold til egne verdier og holdninger og ... -
Å bli kjent med hele mennesket
(Master thesis, 2022)Sammendrag Tematisk omdreiningspunkt i dette forskningsprosjektet er relasjonsorientert ledelse og hensikten med denne studien har vært å utforske forholdet mellom lederes egenvurderte relasjonskompetanse og ansattes ... -
Å bli til med litteraturen. En metafysisk og nevrovitenskapelig forståelse av skjønnlitteraturens virkning
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen bidrar til den litteraturdidaktiske tenkningen omkring hvilken litteratur man kan lese, hvordan man kan arbeide med litteraturen og hvorfor. Fokuset rettes mot skjønnlitteraturens potensielle virkning på ... -
Å bli uerstattelig i omsorgen og erstattelig på jobb.Mannlige lederes erfaringer med bruk av fedrekvote.
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Innføringen av fedrekvoten i Norge i 1993 førte til at flertallet av norske fedre, 90 prosent, bruker retten til permisjon. Fedre med høy inntekt er imidlertid en av gruppene som er overrepresentert blant de som ikke ... -
Å bruke institusjonell etnografi til å utforske hvordan en helsetjenestereform møter praksis
(Chapter, 2023)Originally developed by the Canadian sociologist Dorothy E. Smith, institutional ethnography is an approach to research that aims to explore and challenge power relations in society. In Norway and the other Nordic countries, ... -
Å drikke seg til studentkompetanse. Fadderuka som ritual, forberedelse og fellesskap
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Fadderuka samler hver høst tusenvis av nye studenter i landets studiebyer, til tross for at perioden kritiseres av medier og lokalsamfunn. I denne artikkelen utforsker vi fadderukas bidrag til fellesskap og utenforskap for ... -
Å forske med kunsten som metodologisk praksis med aesthesis som mandat
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Kunst, estetiske praksiser og forskningsmetodologier er hele tiden i bevegelse og tilblivelse. I artikkelen forsøker jeg delvis å finne noen stabiliseringspunkt for det å forske med kunsten gjennom å knytte an til et bredt ... -
Å forske på eiga speling
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Denne artikkelen presenterer, undersøker og diskuterer bruken av auditiv sonologi som metode for å forske på improvisert musikk. Studien er eit eksempel på kunstnarleg forsking, og rettar sine spørsmål frå innsida av ein ... -
Å føle seg angrepet intellektuelt Språkkartlegging av minoritetsspråklige elever i videregående opplæring
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen omhandler språkkartlegging av nyankomne minoritetsspråklige elever i videregående opplæring i Norge. Den tar utgangspunkt i elevenes negative reaksjoner på at norskkompetansen deres skulle kartlegges ... -
Å gjete kongens harer? Om styring av kommunale tjenester på tvers av enheter
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen diskuterer økonomiske styringsproblem som oppstår når kommunal tjenesteproduksjon skjer på tvers av enheter. Dette gjelder kommunale helse- og omsorgstjenester i skjæringsfeltet spesialisthelsetjeneste og ... -
Å iscenesette det usette og uhørte - Teaterkunst og dramapedagogikk - tett på demokratiet
(Chapter, 2017)Dette kapitlet er motivert av en undring over demokratier som avler destruktive krefter, på tross av borgerrettigheter, uttrykksfrihet og –, for de fleste –, langvarig skolegang. For det andre fins det en interesse for å ... -
Å jobbe med etterforskning av vold og overgrep mot barn. Sentrale belastninger og ressurser hos ansatte i Trøndelag Politidistrikt. Resultater fra forskningsprosjektet STRESOB
(Research report, 2020)Forskningsprosjektet STRESOB ble utviklet etter initiativ av Trøndelag politidistrikt på bakgrunn av et ønske om å sette fokus på ansatte som jobber med å etterforske og straffeforfølge vold og overgrep mot barn. Totalt ... -
Å lage gode naboer av domfelte: Rehabilitering som narrativ og problem
(Chapter, 2022) -
Å lede er å lære
(Master thesis, 2020)Denne studien handler om ledere og læring. Jeg har gjort kvalitative intervju av skoleledere som har gjennomført lederopplæring i Open-to-learning™-samtaler om hva de lærer av undersøkende dialog med sine medarbeidere. Jeg ... -
Å lede frem betydningsfulle liv i en flyktningleir
(Master thesis, 2022)Oppgaven tar utgangspunkt i de millioner av barn som er på flukt i verden i dag. Mange av disse vokser opp i en flyktningleir. Det er mangel på sosiale velferdsinstitusjoner og omsorgstilbud og særlig til de aller yngste ... -
Å lede frivillige mennesker i en menighet
(Master thesis, 2023)I de større menighetene i Norge er flere hundre frivillige mennesker med på å drive arbeidet. Menighetene er helt og fullt avhengige av innsatsen til alle de frivillige. Hvordan skal man lede disse menneskene på en måte ... -
Å lære profesjonell kommunikasjon i sykepleierutdanningen. Kvalitativ evaluering av en praktisk-pedagogisk intervensjon
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Bakgrunn: Et av hovedmålene i sykepleierutdanningen er at studenter lærer personsentrert og faglig målrettet kommunikasjon. For å forberede nye studenter på samtale med pasienter i praksisstudier har en sykepleierutdanning ... -
Å lære studentene om kritisk refleksivitet gjennom lærerens pedagogiske sensitivitet i undervisningen
(Journal article, 2020)Denne teksten handler om læring av kritisk refleksivitet hos voksne studenter i høyere utdanning. Gjennom en utprøving av ulike innganger til studentenes verden, søker læreren å utvikle større sensitivitet til å kunne ...