Blar i Fakultet for økonomi (ØK) på tittel
Viser treff 3818-3837 av 6439
-
Mellomleder i en overgang til flatere struktur - En casestudie av mellomleders rolle i og etter strukturendring hos et energikonsern
(Master thesis, 2020)Dagens samfunn blir stadig mer komplekst, og endringshastigheten stiger. Flere bedrifter velger nå å gå bort i fra de tradisjonelle, hierarkiske organisasjonsstrukturene og over i flatere strukturer for å håndtere endringene ... -
Mellomledere i endringsprosesser Hvordan lede fra bedriftens fødsel til å bli ledende i bransjen
(Master thesis, 2018)Mellomledere er i en unik posisjon hvor de stilles ovenfor krav fra både toppledelse og medarbeidere, og møter særlig mange utfordringer i forbindelse med endringsprosesser. Det vil derfor være hensiktsmessig å vite mer ... -
Mellomledere som endringsagenter - tar de oppgaven?
(Master thesis, 2021)Oppgaven er en avsluttende del av Master i Public Administration, MPA, ved Handelshøyskolen i Trondheim, NTNU. I denne masteroppgaven settes søkelyset på rollen til mellomlederen ved helse- og omsorgsektoren i Trondheim ... -
Mellomlederens rolle i strategiprosessen i Norsk Tipping: en casestudie om strategi og mellomledelse i strategiprosessen i Norsk Tipping
(Master thesis, 2017)Både private og offentlige virksomheter tar i bruk strategier med den hensikt å forbedre sin drift. I den forbindelsen viser forskning at mellomledere i dag har mer ansvar for endringer enn tidligere, samtidig som deres ... -
Mellomlederens rolle og ansvar i endringsprosesser
(Master thesis, 2024)Mellomlederen har en viktig rolle i organisasjoner da de jobber tett på daglig drift, samtidig som de skal følge instrukser fra toppledelsen. Denne doble funksjonen plasserer mellomlederen i en unik posisjon hvor de både ... -
Mellomlederes evne til å bygge endringskapasitet – Og deres rolle i endringslandskapet
(Master thesis, 2018)Denne masteravhandlingen er et forskningsbidrag som undersøker mellomledere og deres evne til å bygge endringskapasitet, samt hvilken rolle de i praksis tar i endringslandskapet. Eksisterende forskning viser at mellomledere ... -
Mellomlederes mobilisering til endring : å stå i en endringsprosess ikledd tvangstrøye og med en begrenset verktøykasse
(Master thesis, 2016)I en tid hvor endringer betraktes som normalsituasjonen og omstillinger ofte må gjøres for å være konkurransedyktig, er det hensiktsmessig å vite hva man kan gjøre for å mobilisere til endring. Teorien presenterer en ... -
Mellomleders bidrag i strategisk arbeid - En kvalitativ studie av seksjonslederes opplevelse av deres muligheter til å bidra til å nå St. Olavs hospital sine strategiske målsetninger
(Master thesis, 2018)I de senere årene har det skjedd mange og store endrings- og forbedringsarbeid innen helsesektoren. Oppgaven sett under ett handler om mellomlederens muligheter for bidrag til å mobilisere organisasjonens strategi. Økte ... -
Mellomstore norske bedrifters bruk av økonomistyringssystemet under Covid-19
(Master thesis, 2021)I mars 2020 erklærte Verdens helseorganisasjon en verdensomfattende pandemi som følge av koronaviruset. Siden den gang har både mennesker og bedrifter vært berørt av Koronakrisen. Covid-19 karakteriseres som en økonomisk ... -
Menneskelig Ressurs i Organisasjonen
(Bachelor thesis, 2021)Denne gruppen består av 3 studenter som går på økonomi, ledelse og bærekraft. Vår bacheloroppgave er et studie som skal kartlegge hvordan den menneskelige ressursen blir utnyttet i organiasajonen. Formålet med vår oppgave ... -
Mental Zooming as Variable Asset Integration in Inter-Temporal Choice
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Our time preferences deviate systematically from that of Homo economicus. They seem to be driven by a form of mental zooming, where higher and more distant amounts induce a more holistic perspective in contrast to smaller ... -
Mentale modeller i team: En kvalitativ studie av samhandling og effektivitet
(Master thesis, 2016-10-03)Dagens høyteknologiske samfunn har bidratt til økende kompleksitet i arbeidslivet, noe som har medført et større behov for teamarbeid. Arbeidsoppgaver har blitt for komplekse til at enkeltindivider kan utføre dem selvstendig, ... -
Mentoring som lederutviklingsverktøy
(Bachelor thesis, 2017)Formålet med denne bacheloroppgaven er å få frem hva mentoring er og hvordan ledere kan benytte seg av dette som et lederutviklingsverktøy. Dette har vi forsøkt belyst ved å foreta intervjuer med 14 ulike ledere fra ulike ... -
Merchant Adoption of Mobile Financial Services in Myanmar - Strategies for penetrating the B2C mobile payment market
(Master thesis, 2017)Financial inclusion is key to combat poverty in developing countries. Diffusion of mobile financial solutions (MFS) can help provide financial inclusion to the previously underserved and unbanked parts of a population. ... -
Mergers in higher education - The process of a merger - A case study of the new NTNU
(Master thesis, 2018)The thesis is a study of the new NTNU merger where the purpose was to investigate the effect different merger conditions had on the planning of a comprehensive merger. A literature study gave three categories of merger ... -
Merkebevissthet og Merkekjennskap - Sentrale temaer for forbrukernes valgprosess
(Bachelor thesis, 2021)Oppgavens hovedfokus ble valgt med bakgrunn i Sibelias egne bekymringer rundt deres synlighet i markedet og forbrukernes kjennskap til deres merke og merkevare. Temaer som merkebevissthet, merkeverdi og merkekjennskap står ... -
Merkeoppmerksomhet på sosiale medier
(Bachelor thesis, 2019)Hensikten med denne oppgaven er å belyse hvordan en bedrift kan opparbeide seg merkeoppmerksomhet ved å bruke sosiale medier som et verktøy i sin markedsstrategi. Markedsføring er et fagområde i konstant utvikling, og i ... -
Merkeposisjonering i norske bedrifter og i faglitteraturen : en komparativ analyse
(Master thesis, 2009-10-06)Denne masteravhandlingen tar for seg temaet merkeposisjonering. Avhandligen tar utgangspunkt i to forskningsspørsmål, hvilke sentrale perspektiver på merkeposisjonering eksisterer i faglitteraturen? og hvilke perspektiver ... -
Merkevarebygging gjennom annonsering på LinkedIn En komparativ undersøkelse for NorEngros Johs Olsen AS
(Bachelor thesis, 2023)I denne bacheloroppgaven vil vi se nærmere på hvordan en bedrift som NorEngros Johs Olsen AS kan kartlegge målgruppens interesser for ulike temaer som ansattes kompetanse, etisk handel og bærekraft gjennom annonser på ... -
Merkevarebygging gjennom sosiale medier
(Bachelor thesis, 2021)Bacheloroppgaven tar utgangspunkt i å bygge opp en merkevare på sosiale medier basert på assosiasjoner. Bakgrunnen for valg av tema er en kombinasjon av våre interesser for merkevarebygging, sosiale medier og Ålesund sentrum ...