Mentoring som lederutviklingsverktøy
Abstract
Formålet med denne bacheloroppgaven er å få frem hva mentoring er og hvordan ledere kan benytte seg av dette som et lederutviklingsverktøy. Dette har vi forsøkt belyst ved å foreta intervjuer med 14 ulike ledere fra ulike organisasjoner i Norge. Vi har benyttet kvalitativ metode gjennom semistrukturerte intervjuer ved bruk av telefon og e-post kommunikasjon. Vårt ønske er å inspirere ander ledere til å utforske mentoring. Mentoring kan benyttes både til personlig utvikling som leder, og organisasjonsutvikling. Det finnes ulike former for mentoring. For å vise dette har vi i diskusjonskapittelet trukket frem ulike måter mentoring kan benyttes på. Samtidig viser det seg at flere mener de benytter seg av mentoring, men lederutviklingsverktøyet de egentlig benytter ligner mer på veiledning eller coatching. Mentoring er ikke like utbredt i Norge som man skulle tro. Oppsummeringen av denne bacheloroppgaven viser at mentoring handler om å skape læringsrommet, og en til en relasjonen. Vi har sammenlignet mentoring med veiledning og coaching. Mentoring skiller seg mest ut ved den gjensidige læringen man skaper ved refleksjon, diskusjon og å stille spørsmål. Det menneskelige aspektet er i fokus.