Mellomlederes mobilisering til endring : å stå i en endringsprosess ikledd tvangstrøye og med en begrenset verktøykasse
Master thesis

View/ Open
Date
2016Metadata
Show full item recordCollections
- NTNU Handelshøyskolen [1516]
Abstract
I en tid hvor endringer betraktes som normalsituasjonen og omstillinger ofte må gjøres for å
være konkurransedyktig, er det hensiktsmessig å vite hva man kan gjøre for å mobilisere til
endring. Teorien presenterer en rekke mobiliseringsteknikker som er mulig å ta i bruk, men
fokuserer lite på hvilke elementer som kan virke inn på muligheten til å benytte teknikkene.
Denne studien tar for seg mobilisering til endring som tema og undersøker følgende
forskningsspørsmål:
1. Hva gjør mellomledere for å mobilisere til endring?
2. Hvilke elementer kan innvirke på mellomlederes mulighet til å mobilisere til endring?
Høgskole- og universitetssektoren står midt i en omfattende skifte, som en følge av at
Kunnskapsdepartementet har bedt skolene om å finne samarbeidspartnere som de kan
fusjonere med. Det er ofte mellomlederne som må innføre endringer som kommer fra
toppledelsen, noe som gjør det aktuelt å studere mobilisering til endring blant mellomledere i
denne sektoren. For bedre å forstå fenomenet er tre mellomledere og syv av deres ansatte
intervjuet, hvor primærkilden til data er semistrukturerte intervjuer med disse respondentene.
Funnene fra analysen viser at mellomledere bruker en rekke mobiliseringsteknikker for å
mobilisere til endring. De gir informasjon som er tilpasset endringssituasjonen, fungerer som
en terapeut, tar i bruk personer i nettverket sitt som diskusjonspartnere, nedprioriterer
oppgaver for å opprettholde balansen mellom daglig drift og fusjonsoppgaver, legger til rette
for deltakelse og tar i bruk erfaring fra tidligere endringsprosesser. Likevel er det tydelig at
muligheten til å ta i bruk enkelte av teknikkene er begrenset av organisatoriske forhold,
prosessrelaterte forhold, de ansattes reaksjoner og mellomlederen selv. Disse forholdene
omfatter etterlevelse av en rekke krav, korte tidsfrister, redusert påvirkningskraften fordi
NTNU legger premissene, en uklar og uoversiktlig prosessen og de ansattes reaksjoner. I
tillegg ser holdningen og erfaringen til mellomlederen ut til å innvirke på mobiliseringen.
Til tross for at litteraturen trekker frem en rekke mobiliseringsteknikker, ser det ut til at det er
lite teori om hva som kan innvirke på muligheten til å bruke teknikkene. Et annet viktig funn
er at majoriteten av teoriene fokuserer på privat sektor, mens denne studien tar for seg
offentlig sektor og har kommet frem til at mellomlederne har et mindre handlingsrom enn det
teorien antyder.