Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSlørdal, Lars
dc.contributor.authorHelland, Arne
dc.date.accessioned2016-11-18T14:03:35Z
dc.date.available2016-11-18T14:03:35Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.isbn978-82-326-1947-4
dc.identifier.issn1503-8181
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2421901
dc.description.abstractKjøresimulatorer brukes blant annet til å undersøke effekten av legemidler og rusmidler på kjøreatferd og trafikkrisiko. Slik anvendelse forutsetter at testene i kjøresimulatoren virkelig måler det samme som ved kjøring på vei og er tilstrekkelig følsomme – altså at simulatortestene både har validitet og sensitivitet. Denne avhandlingen beskriver resultatene fra en valideringsstudie hvor vi undersøkte effekten av alkohol på en rekke kjørerelaterte utfallsmål, både under virkelig kjøring på en lukket testbane og i en kjøresimulator som etterlignet forholdene på testbanen.De fleste utfallsmålene var følsomme for alkoholeffekter i kjøresimulatoren, mens færreutfallsmål var like følsomme ved virkelig kjøring på testbanen. Kjøretøyets grad av vingling i veibanen (SDLP) hadde den høyeste sensitiviteten for alkoholeffekter i begge testmiljøene, og viste størst grad av samsvar mellom kjøresimulatoren og banekjøringen. Avhandlingen gransker videre to faktorer som kompliserer gjennomføringen og tolkningen av kjøresimulatorstudier: Simulatorsyke oppstår fordi det ikke er samsvar mellom synsstimuli fra kjørescenariet og bevegelsesstimuli i simulatoren. Blinding av intervensjonen er viktig i eksperimentelle studier, men vanskelig å oppnå med alkohol. Vi fant imidlertid ingen holdepunkt for at verken simulatorsyke eller forventninger om ruspåvirkning påvirket graden av vingling i kjørebanen. Arbeidet som er presentert i denne avhandlingen gjør det mulig å bruke kjøresimulatoren ved NTNU/SINTEF i studier av ruspåvirket kjøring. Resultatene bekrefter at grad av vingling i kjørebanen er et valid, sensitivt og robust utfallsmål i slike studier.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.relation.ispartofseriesDoctoral theses at NTNU;2016:304
dc.relation.haspartPaper 1: Helland, Arne; Jenssen, Gunnar Deinboll; Lervåg, Lone-Eirin; Westin, Andreas Austgulen; Moen, Terje; Sakshaug, Kristian; Lydersen, Stian; Mørland, Jørg; Slørdal, Lars. Comparison of driving simulator performance with real driving after alcohol intake: A randomised, single blind, placebo-controlled, cross-over trial. Accident Analysis and Prevention 2013 ;Volum 53. s. 9-16 <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.aap.2012.12.042" target="_blank"> http://dx.doi.org/10.1016/j.aap.2012.12.042</a> Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported (CC BY-NC-ND 3.0)nb_NO
dc.relation.haspartPaper 2: Helland, Arne; Jenssen, Gunnar; Lervåg, Lone-Eirin; Moen, Terje; Engen, Thomas; Lydersen, Stian; Mørland, Jørg; Slørdal, Lars. Evaluation of measures of impairment in real and simulated driving: Results from a randomized, placebo-controlled study. Traffic Injury Prevention 2016 ;Volum 17.(3) s. 245-250 - Is not included due to copyright available at <a href="http://dx.doi.org/10.1080/15389588.2015.1065975" target="_blank"> http://dx.doi.org/10.1080/15389588.2015.1065975</a>nb_NO
dc.relation.haspartPaper 3: Helland, Arne; Lydersen, Stian; Lervåg, Lone-Eirin; Jenssen, Gunnar; Mørland, Jørg; Slørdal, Lars. Driving simulator sickness: Impact on driving performance, influence of blood alcohol concentration, and effect of repeated simulator exposures. Accident Analysis and Prevention 2016 ;Volum 94. s. 180-187 <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.aap.2016.05.008" target="_blank"> http://dx.doi.org/10.1016/j.aap.2016.05.008</a> The article in is reprinted with kind permission from Elsevier, sciencedirect.comnb_NO
dc.relation.haspartPaper 4: Helland, Arne; Lydersen, Stian; Mørland, Jørg; Slørdal, Lars. Effectivness of ethanol blinding by use of a novel sham pill approach, and the impact of drug expectancy on lateral vehicle control in real and simulated drivingnb_NO
dc.titleDriving Simulator Validation for Drug Impairment Research: Results from a randomized, controlled study comparing simulated and test track driving under the influence of ethanolnb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel