Driving Simulator Validation for Drug Impairment Research: Results from a randomized, controlled study comparing simulated and test track driving under the influence of ethanol
Doctoral thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2421901Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Kjøresimulatorer brukes blant annet til å undersøke effekten av legemidler og rusmidler på kjøreatferd og trafikkrisiko. Slik anvendelse forutsetter at testene i kjøresimulatoren virkelig måler det samme som ved kjøring på vei og er tilstrekkelig følsomme – altså at simulatortestene både har validitet og sensitivitet.
Denne avhandlingen beskriver resultatene fra en valideringsstudie hvor vi undersøkte effekten av alkohol på en rekke kjørerelaterte utfallsmål, både under virkelig kjøring på en lukket testbane og i en kjøresimulator som etterlignet forholdene på testbanen.De fleste utfallsmålene var følsomme for alkoholeffekter i kjøresimulatoren, mens færreutfallsmål var like følsomme ved virkelig kjøring på testbanen. Kjøretøyets grad av vingling i veibanen (SDLP) hadde den høyeste sensitiviteten for alkoholeffekter i begge testmiljøene, og viste størst grad av samsvar mellom kjøresimulatoren og banekjøringen.
Avhandlingen gransker videre to faktorer som kompliserer gjennomføringen og tolkningen av kjøresimulatorstudier: Simulatorsyke oppstår fordi det ikke er samsvar mellom synsstimuli fra kjørescenariet og bevegelsesstimuli i simulatoren. Blinding av intervensjonen er viktig i eksperimentelle studier, men vanskelig å oppnå med alkohol. Vi fant imidlertid ingen holdepunkt for at verken simulatorsyke eller forventninger om ruspåvirkning påvirket graden av vingling i kjørebanen.
Arbeidet som er presentert i denne avhandlingen gjør det mulig å bruke kjøresimulatoren ved NTNU/SINTEF i studier av ruspåvirket kjøring. Resultatene bekrefter at grad av vingling i kjørebanen er et valid, sensitivt og robust utfallsmål i slike studier.
Består av
Paper 1: Helland, Arne; Jenssen, Gunnar Deinboll; Lervåg, Lone-Eirin; Westin, Andreas Austgulen; Moen, Terje; Sakshaug, Kristian; Lydersen, Stian; Mørland, Jørg; Slørdal, Lars. Comparison of driving simulator performance with real driving after alcohol intake: A randomised, single blind, placebo-controlled, cross-over trial. Accident Analysis and Prevention 2013 ;Volum 53. s. 9-16 http://dx.doi.org/10.1016/j.aap.2012.12.042 Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported (CC BY-NC-ND 3.0)Paper 2: Helland, Arne; Jenssen, Gunnar; Lervåg, Lone-Eirin; Moen, Terje; Engen, Thomas; Lydersen, Stian; Mørland, Jørg; Slørdal, Lars. Evaluation of measures of impairment in real and simulated driving: Results from a randomized, placebo-controlled study. Traffic Injury Prevention 2016 ;Volum 17.(3) s. 245-250 - Is not included due to copyright available at http://dx.doi.org/10.1080/15389588.2015.1065975
Paper 3: Helland, Arne; Lydersen, Stian; Lervåg, Lone-Eirin; Jenssen, Gunnar; Mørland, Jørg; Slørdal, Lars. Driving simulator sickness: Impact on driving performance, influence of blood alcohol concentration, and effect of repeated simulator exposures. Accident Analysis and Prevention 2016 ;Volum 94. s. 180-187 http://dx.doi.org/10.1016/j.aap.2016.05.008 The article in is reprinted with kind permission from Elsevier, sciencedirect.com
Paper 4: Helland, Arne; Lydersen, Stian; Mørland, Jørg; Slørdal, Lars. Effectivness of ethanol blinding by use of a novel sham pill approach, and the impact of drug expectancy on lateral vehicle control in real and simulated driving